En halv million aviser på norske skolepulter

(Oslo 30.10.17) I dag starter den nasjonale avisuken og 62 000 elever fra hele landet vil ha norsk redaksjonelt innhold innhold på timeplanen i en hel uke.

 På 1094 skoler blir det dagsferske aviser og medieoppgaver tilknyttet skolens kompetanseplaner.

-Redigerte medier sloss om oppmerksomheten hos unge mediebrukere.  For forståelsen av kildekritikk, ytringsfrihet og god journalistikk er derfor den nasjonale avisuken minst like aktuell nå som den var da den ble opprettet, sier prosjektleder Veslemøy Rysstad.

Nasjonalt avisuke har vært arrangert i 20 år i Norge og i år er 122 aviser med på denne dugnaden og leverer ut om lag en halv million aviser til norske elever gjennom uka.

Mediekompasset

I år skifter Avis i skolen navn til Mediekompasset etter å være i drift i 47 år og hatt minst 3 millioner elever gjennom undervisningsopplegg på vegne av norsk presse og i regi av Mediebedriftenes Landsforening.

Mediekompasset er en del av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og skal inspirere til leselyst, demokratiforståelse og engasjement gjennom skoleåret. I avisuken får elevene oppgaver knyttet til journalistikken som er tilrettelagt for kompetanseplanene for 4., 6., og 9. klassetrinn. Lokalavisen er grunnstammen i opplegget enten elevene jobber med den på nett eller papir. Noen skoler velger også å gjennomgå flere forskjellige aviser i løpet av avisuken. Tre av nisjeavisene er blant favorittene; Aftenposten Junior, Klar Tale og ikke minst digitale BT Junior som er del av nasjonal avisuke for første gang.

-For Mediekompasset og Mediebedriftenes Landsforening er innholdet i journalistikken og verdiene som følger av redigerte medier viktigere enn plattform, og derfor har vi også digitale læremidler som skolene kan benytte året gjennom, sier Rysstad.