Romsdals Budstikke, Elle og vg.no er årets vinnere

Romsdals Budstikke er årets avis, Elle er kåret til årets magasin og vg.no er årets nettsted. Under utdelingen av Årets mediepriser 8. mai ble en rekke mediepriser delt ut. Her finner du den fulle oversikten over alle vinnerne.

Fem aviser var nominerte til utmerkelsen Årets avis: Nordlys, Aftenposten, VG, Hallingdølen og Romsdals Budstikke som altså gikk av med seieren til sist. Juryen uttaler følgende om Årets avis:

Romsdals Budstikke har i løpet av 2012 gjort flere grep for å styrke og fornye papiravisa. Med innføringen av en egen identitet til hver dag har avisen blitt mer systematisk og gjennomarbeidet. Avisen satser bredt på feature, sport og forbrukerjournalistikk, og har i flere år hevdet seg godt i konkurransen om de beste avissidene. Regionavisen jobber spesielt med samspillet mellom papir og nett, noe som også har resultert i nominasjoner i to ulike nettklasser. Avisgullet går til Molde i 2012.

Foruten hovedprisen Årets avis har det også vært delt ut priser innenfor avismediet i følgende kategorier:

Årets forside: Morgenbladet 30/3-2012

Årets sportssak: Stavanger Aftenblad – "Mønsterbruk forfaller" 10/11-2012 (vinner), Sunnhordaland – "Gamle heltar rustar aldri" 24/8-2012

Årets nyhetssak: Dagbladet – "Statsbudsjettet 2013 dekningen" 9/10-2012 (vinner), VG "Uenige om nesten alt" 13/4-2012 (exellence)

Årets featuresak: VG Helg – "Flammenes overmann" 17/11-2012 (vinner), Firda – "Ho som ikkje fekk bli" 24/11-2012 (exellence)

Årets forbrukersak: Romsdals Budstikke – "Løypeguide" 30/11-2012 (vinner), Dagbladet Magasinet "Isdronninga" 31/3-2012 (exellence)

Årets magasin/seksjonsforside: D2 – "Dødssøt" 27/7-2012

Årets avismagasin: VG Helg

Årets nyskapning: Aftenposten JR

 Se vinnerne her

Jury har bestått av juryleder Gunnar Bleness i Ctrl Alt, Terje Svendsen i Østlands Posten, Marit Bardal i Adresseavisen, Jane Throndsen i VG og Trine Ohrberg-Rolfsrud i MBL.

Konkurransen om årets mediepriser har aldri vært hardere. I år har det vært nær en fordobling av deltakelsen innenfor flere kategorier. Samtidig er det færre vinnere.  Innfor aviskategorien deles det ikke lenger ut sølv og bronse.

Totalt i konkurransen om Årets Mediepriser innenfor aviskategoriene var det innsendt 458 bidrag fordelt på de ulike klassene. 75 førstesider, 64 magasin/seksjonsforsider, 80 nyhetssider, 43 sportssider, 33 forbrukersider, 108 featuresider, 21 avismagasin og 22 nyskapninger, noe som innenfor alle ovennevnte områder viser en solid økning i deltakelse. Størst er økningen av innsendte arbeider innenfor kategoriene webTV og innovasjon. Spesielt gledelig er det at det at aviser og papirbaserte medier har mer enn fordobling innsendte arbeider innenfor området innovasjon. Totalt er det innlevert 823 arbeider til konkurransen i år. Prisutdelingen foregår på Rick`s i Bergen onsdag 8. mai og er en del av åpningsprogrammet til Nordiske Mediedager.

Elle er årets magasin

Elle trakk det lengste strået i konkurransen om den gjeveste prisen innenfor magasinkategorien i konkurransen Årets Mediepriser. Motebladet vant også prisen for beste inspirasjonssak da medieprisene ble delt ut i Bergen i kveld.

Juryen uttaler følgende om Årets magasin – ELLE:
I sitt femtende år befester bladet sin posisjon i det norske markedet, og kan som et av få blader i sin sjanger vise til opplagsvekst i 2012. Fornyelse og videreutvikling av spinn-off produkter, samt økt aktivitet i sosiale medier har ført bladet til nye høyder.  Flere av medarbeiderne i redaksjonen er anerkjent som noen av de viktigste personene i norsk motebransje, dette gir bladet høy troverdighet både i markedet og hos leserne. For den motebevisste kvinne i Norge er bladet selve Bibelen.

Årets forside: Aftenposten K/juni 2012

Årets inspirasjonssak: Elle "Sirkus" (vinner), Foreldre & Barn: "Barn av regnbuen" (exellence)

Årets magasinfoto: Henne: Kunne du valgt bort dette barnet? Foto: Astrid Waller

Årets featuresak: Vi Menn "10 timer i helvete – hver dag"

Årets forbrukersak: Villmarksliv: "60 smaker av norsk natur!" (vinner), Dine Penger: "Beholde ett barn hver gir 24 000 kr mer" (exellence)

Årets nyskapning: Style MAG (vinner), Made by Me (exellence)

Se alle vinnerne her

Konkurransen om årets mediepriser har aldri vært hardere. I år har det vært nær en fordobling av deltakelsen innenfor flere kategorier til tross for at økningen innenfor magasin og ukepresse var stor også i fjor.

Totalt 365 bidrag fordelt på de ulike klassene. 84 førstesider, 89 forbrukersaker, 66 featuresaker, 56 inspirasjonsaker, 37 magasinfotografier og 19 nyskapninger. Juryen har bestått av juryleder Trine Ohrberg-Rolfsrud i MBL, Kristin Ma Berg i Schibsted Forlagene, Sigmund Nordal i Dagbladet Magasinet, Karin Thune-Larsen i PhD.

 

vg.no er årets nettsted

VG vant den gjeveste prisen innenfor digitale medier i konkurransen Årets Mediepriser. Nettstedet ble kåret til årets nettsted og årets nasjonale nettsted. 

Nordlys og Dagbladet var på shortlist, men måtte se seg slått av VG. Juryen sier følgende om Årets nettsted: Vinneren VG.no tar den digitale utviklingen på alvor og utvikler produkter og tjenester i verdenstoppen. De har i 2012 fortsatt den imponerende utviklingen de har hatt de siste årene. De har styrket sin webtv-posisjon, videreutviklet en allerede imponerende tabletutgave og hatt en enorm utvikling på mobil. Den store bredden, og kvaliteten, i den digitale porteføljen gjør at vinneren er VG.no. Nettstedet er for øvrig dobbeltvinner og tar også prisen for Årets nasjonale nettsted. 

Dette er årets vinnere:

Årets nasjonale nettsted: VG

Årets lokale nettsted: Osloby.no

Årets nisjenettsted: tu.no

Årets innovasjon: NRKs nye spiller –tv.nrk.no

Årets mobil/tabletutgave: Dagens Næringslivs Ipadutgave 

Årets reportasje webTV: Nordlys –  "Nicolai på Musvær" 

Årets programserie webTV: Hallingdølen – "Idrettstalent"

Juryen har bestått av juryleder Geir E. Engen i MBL, Trine Tvedtbråten i Dagbladet, Ine Therese Gransæther i Aller, Geir Bakken i Amedia, Terje Fugleberg i NRK Kompetanse og Trine Ohrberg-Rolfsrud i MBL.

Totalt i konkurransen om Årets Mediepriser innenfor aviskategoriene var det innsendt 458 bidrag fordelt på de ulike klassene. 75 førstesider, 64 magasin/seksjonsforsider, 80 nyhetssider, 43 sportssider, 33 forbrukersider, 108 featuresider, 21 avismagasin og 22 nyskapninger, noe som innenfor alle ovennevnte områder viser en solid økning i deltakelse.