Vil hedre kvinnelige ledere med suksess

(Oslo 23.06.16) Medienettverket, forum for kvinner i ledelse, har kickstartet jakten på Årets kvinnelige medieleder og Årets talent. Nå skal bransjen scannes for gode kandidater!

Medienettverket skal igjen kåre årets kvinnelige medieleder og årets kvinnelige talent.

KLIKK HER OG BLI MED Å NOMINERE

- Vi må løfte og vise frem dyktige kvinner. Derfor er disse prisene viktige, sier Linn de Lange, leder i Medienettverket. – Selv om vi ideelt sett hadde ønsket å dele ut priser til dyktige ledere uavhengig av kjønn, ser vi fortsatt behovet for en slik segmentering ettersom kjønnsfordelingen i lederstillinger er såpass skjev. Når det er sagt, er dette en kåring som først og fremst holder ledelse i fokus.

Victoria C. Schultz, konserndirektør i Amedia (bildet), er ansvarlig for kåringen av årets leder.  Hun mener det fortsatt er viktig å sette kvinnelig lederskap på agendaen.

- Vi må synliggjøre de flinke damene der ute for å gjøre toppledere og styrer oppmerksomme på dem. Samtidig håper vi at dette bidrar til å inspirere yngre damer til å påta seg lederoppgaver. Så er dette, for meg personlig, en veldig interessant oppgave, for du blir kjent med nye navn i bransjen og får et veldig godt innblikk i hvordan kandidatene utøver sitt lederskap, sier juryleder Victoria C. Schultz.

Juryen leter etter dyktige kandidater som over tid leverer resultater redaksjonelt, økonomisk eller markedsmessig, og som utøver godt lederskap på alle nivåer - overordnet, sideordnet og underordnet.

- Så er det viktig at de fremmer mangfold i sitt lederskap og drar andre kvinner med seg, sier Schultz.

I fjor vant Vibeke Furst Haugen, direktør for Marienlyst-divisjonen i NRK. Hun leder over 800 ansatte, og fikk prisen for sitt løsningsorienterte og rosende lederskap og sin forbilledlige måte å gjennomføre omstillingsprosesser samtidig som hun har beholdt utviklingstakten.

Trine- Lise Jagge, hodejeger i Dynamic People, skal jakte de unge talentene.