Historisk samarbeid

For første gang samarbeidet de tre store magasinforlagene om et felles arrangement for kunder og mediebyråer. Nærmere 400 mennesker møttes på Magasindagen 2014.

 Over 60 millioner magasiner selges i Norge hvert år og torsdag 11. september stimlet over 500 bransjefolk fra mediebyråer, annonsører og andre kontakter sammen på Magasindagen for å lære mer om annonsene effekt. Det er første gang de store magasinutgiverne Egmont, Bonnier og Aller er samlet på denne måten med MBL som medarrangør.

Arrangementet foregikk i det nye Egmonthuset i Nydalen og på agendaen sto formidling av konkrete fakta om papir og de enkelte unike merkevarenes egenskaper. Kvelden startet med Ikeas video, #bookbook, som har gått sin seiersgang i sosiale medier. Det er en ironisk og humoristisk film der katalogen sammenlignes med en Ipad.

Se filmen her. 


60 millioner magasiner i et lite land som Norge er et høyt tall og beviser at papir har livets rett i uoverskuelig fremtid. Arrangørene formidler budskapet om at papir er stabilt og papirets fortrinn, samt hvordan ulike plattformer virker sammen.


I følge en undersøkelse gjort av TNS/SIFO i Sverige er det i tillegg slik at hele 46 prosent av et magasins lesere vil savne magasinet sitt sterkt om det ble borte.


Arrangørene har laget en egen guide til hvordan annonser i ulike magasiner virker, og du kan lese hele magasinmagasinet her. 

Dette stod på programmet:

Hvilke verdier og adferd oppmuntres i dagens marked og i tiden fremover? 
Sofia Ulver er associate professor i Företagsekonomi och Konsumtion ved Lund Universitet i sverige og forsker på forbrukerkultur.

Magasiners DNA – om magasiners egenskaper og rolle for forbrukerne med resultater fra en stor svensk studie 
Peter Callius, Affärsområdechef Media TNS SIFO Sverige. 

Bruk av kanaler på kanalers premisser.
Beate Stangeland/SMFB. 

Fremtiden, sett fra byråverdenen. Økt betydning av innhold og historiefortelling på tvers av kanal.
Jan Christian Fosseidbraaten/ daglig leder Los & co 

 Se bilder fra arrangementet her