Konferansen er en heldagskonferanse mandag 16. september fra kl 10-15 i Gyldendalhuset, Hamsunsalen (registrering og kaffe fra 09.30). Den åpnes av stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen og konferansen ledes av Heidi Marie Westrheim.
Konferansen henvender seg først og fremst til lærere (8.-10. trinn) og bibliotekarer. I programmet møter du journalister, forfattere, didaktikere, utgivere og andre fagfolk som til daglig arbeider med de yngste tenåringene som lesende målgruppe – både på print og digitalt.
Oppdatert program:
Always on - Aslak Gottlieb, forfatter, konsulent, lærer
57 Channels (And Nothin’ On). Slik sang rockelegenden Bruce Springsteen i 1992 om det å bare finne meningsløst innhold på tv. I dag vokser barn og unge opp i et annet medielandskap. De kan alltid finne innhold og kanaler som interesserer nettopp dem - og de er alltid på! Så hvordan gjør tradisjonelle medier seg relevante for dette kresne publikummet? Og hvordan kan lærere engasjerer elevene i den digitale medieundervisning? Aslak Gottlieb er utdannet lærer og har som leder av danske Avisen i undervisningen og stipendiat ved Center for Journalistik ved Universitetet i Sør-Danmark forsøkt å finne svaret for begge faggruppene. Gottlieb har utviklet et sett med alternative nyhetskriterier og digitale læringsmetoder og er forfatter av boka Engasjementkriteriene. Med respekt for de grunnleggende verdiene for journalistikk og didaktikk, skal disse skape de nødvendige endringer for å engasjere nye generasjoner.
Kan teksten vinne i TikTok- og Snapchat-alderen?
Ingeborg Volan er en av Norges mest brukte eksperter på sosiale medier og engasjerende innhold. Hun er redaktør for leserengasjement i Dagens Næringsliv, og har tidligere blant annet vært sosiale medier-sjef i NRK og leder for NRKbeta. Hun deler innsikt om hvilke kanaler ungdom bruker mest i dag og tanker om hvordan lesing kan hevde seg i konkurransen.
Lesing i det 21. århundre: Hvilke ferdigheter trengs og hvilke verdier skal det bygge på?
Natalia Kucirkova er forsker ved University College London og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Inngangsporten til lesing og måter vi leser på følger nye sosiale mønstre. Dagens lesere har tilgang til enestående mengder tekst i ulike former og formater. Hvordan skal unge lesere navigere i dette rommet? Hva forteller forskningen oss om fremtiden for digital lesing? Vil algoritmer og AI overta? Vil tolkning av bilder bli viktigere enn lesing av tekster? Hvordan kan lærere støtte elevene sine for å forberede dem best på hva som ligger foran? Denne presentasjonen vil gi noen svar og oppmuntre til å tenke på verdien av lesing.
Tett på Maja Lunde – forfatter
Lunde er en av landets mest suksessrike forfattere og har også et godt grep om den unge målgruppen, noe ikke minst den siste suksessen med Snøsøsteren er et godt eksempel på. Lunde har skrevet flere bøker for barn og ungdom og er genuint opptatt av at barn og unge bør lese. I høst står hun foran utgivelsen av romanen Przewalskis hest i både Norge og Tyskland. Møt henne i samtale om ungdom og lesing og få en smakebit på hennes nye roman.
Ikke alt som fenger er sant…..
Om faktasjekk og kildekritikk i og utenfor klasserommet ved ansvarlig redaktør Kaja Mejlbo i Utdanning.
Dette vil de unge lese!
Ved Mari Midstigen, ansvarlig redaktør i Aftenposten Junior
Aftenposten Junior ble i 2017 kåret til «International newspaper of the Year» i London, og avisen har over flere år har det vært blant landets mest leste. Redaksjonen kjenner bedre enn de fleste til de unges lesepreferanser, og vet hva de unge virkelig VIL lese.
Ta generasjon alvor på alvor!
Ved Svein Olav Langåker, redaktør i nynorskavisene Framtida.no og Framtida Junior
Hvordan motivere til lesing?
Ved Troels Posselt lærer og prosjektleder for Bokslukerprisen i Foreningen !les
Hva gjør forlagene for å engasjere neste generasjons lesere?
Forlagene spiller en helt sentral rolle i å skape lesere og få barn og unge til å lese og like litteratur. Hvilke tendenser bekymrer eller gleder dem? Ser de store endringer i barn og unges lesemønstre og tidsbruk? Hvordan jobber de for å møte eventuelle endringer? Hva er forlagenes hovedutfordringer framover? Spiller forlagenes ulike mandater en rolle i hva de eventuelt velger å utgi?
Panelsamtale med Eva Thesen, redaksjonssjef, Gyldendal Litteratur Barn og ungdom, Ragnfrid Trohaug, Forlagssjef Barn og Ungdom og Brynjulf Jung Tjønn – forlagsredaktør barne- og ungdomslitteratur i Det Norske Samlaget.
Konferansen vil også by på intervju med to ungdomsskoleelever og ikke minst gode kollegasamtaler. Vi byr på lunsj og kaffe- og kakepause undeveis.