Fædrelandsvennen er Årets Mediehus - KK er Årets Magasin

Publisert

Fædrelandsvennen er Årets Mediehus Foto: Caroline Roka.

NRK, VG og Fædrelandsvennen ble kveldens store vinnere, de hentet med seg fire priser hver. Fædrelandsvennen vant den aller gjeveste Årets Mediehus. Bergens Tidende vant Årets nyskapning for deres Breakingbot og KK ble kåret til Årets Magasin kun to år etter forrige gang de vant prisen. Årets Mediepriser ble delt ut i kveld på Ole Bull Scene i Bergen, se alle vinnerne her.

604 bidrag kom inn til årets konkurranse, 26 ulike mediehus var på nominasjonslista og nå er vinnerne kåret. -FOR en konkurranse det har vært. De to juryene har jobbet hardt både med å komme seg gjennom alle bidragene, men også med å diskutere seg frem til de nominerte, og til slutt kåre vinnerne. Nyhetsåret 2023 var heftig. Derfor er det ikke rart at det i år er sylsterk konkurranse i de to nyhetsklassene. Det er et privilegium å få lov til å fordype seg i alle disse fantastiske journalistiske arbeidene. Jeg er skikkelig imponert og veldig optimistisk på vegne av norsk mediebransje. Fy søren så gode de er, sier en stolt juryleder Trine Ohrberg.

Årets juryer har bestått av Bjørn Carlsen fra Dagbladet, Karen Anna Kleppe fra TV 2, Irene Halvorsen, Erik Sønstelie fra Amedia, Jonas Mjaaland fra Fædrelandsvennen, Hilde Schjerve fra Sol, Ida Anna Haugen fra NRK, Eirik Haugen fra Østlands-Posten og Trine Ohrberg fra MBL, juryleder.

Her er vinnerne:

Årets forside

“En bønn om fred” - Vårt Land

Forsiden viser både ro og uro på en sober og verdig måte. Når Vårt Lands lesere går inn i den stille tid, møtes de av sterk symbolikk på fronten i det julestjernen går over i rakett over stallen i Betlehem. Forsiden viser avistegningens enorme kraft og gir et brutalt bilde og perspektiv på at julefred ikke er noe alle kan ta som en selvfølge. Kudos!

 

Årets cover

“Politiets bomskudd” - Politiforum

Umiddelbar stoppeffekt! Papirets styrke brukes til det fulle, og løfter historien til nye høyder. Grepet med gjennomhulling tvers igjennom utgaven, som av et pistolskudd, gir leserne en brutal påminnelse om hva det hele handler om. Kreativt, lekent og uhyre virkningsfullt.

 

Årets lokale nyhets-/sportsdekning

Excellence: “Ekstremværet Hans” - Hallingdølen

Når hele dalen nærmest revnes av uvær og unntakstilstanden er et faktum, blir lokalavisa samlingspunkt og uhyre viktig. Hallingdølen er sitt ansvar bevisst og er tett på med både fotografer og journalister, og gir lokalmiljøet livsviktig informasjon. Selv i de mest ekstreme værsituasjonene og med krevende arbeidsforhold, evner avisa å levere en dekning med dybde, kreativitet og et imponerende overskudd.

Vinner: “Milliardæren” - Adresseavisen

Rystende, sjokkerende, imponerende og hjerteskjærende på samme tid. En journalistisk sliteseier og et meget krevende innsynsarbeid ligger bak denne elleville saken som inneholder avsløringer om direkte lovbrudd, grov utnyttelse av arbeidskraft og bevisst misbruk av velferdsstaten. Journalistikk som setter dagsorden og tviholder på den til kommunene endrer politikk og retningslinjer. Det er dette som er selve samfunnsoppdraget i praksis. 

 

Årets nasjonale nyhetsdekning

Excellence: “NRKs dekning av krigen i Midtøsten” - NRK

Når verden rammes av nok en brutal konflikt står nyhetsredaksjonen fjellstøtt. Å dekke alle konflikters mor er meget krevende og til tider umulig. Her jobber nyhetslaget sammen på et imponerende vis, og etterstreber å formidle konflikten fra alle sider. Viktigheten av å ha dyktige medarbeidere i felt kommer virkelig frem, og er helt avgjørende for dekningen. Korrespondentene leverer sterke intervjuer, innsiktsfulle direkterapporter og viser en enorm styrke i denne dekningen.

Vinner: “Politikernes aksjer og habilitet” - E24

En av de største politiske skandalene i nyere norsk historie blir ikke avslørt av politiske ringrever og de med lengst fartstid i bransjen. Men av sultne, ambisiøse og nysgjerrige sommervikarer, ansatt i en redaksjon som gir dem muligheten og friheten til å gyve løs på makta. Ved å gjøre tydelige prioriteringer og hele tiden jakte neste, vesentlige steg i saken, klarte E24 å være først med de viktigste omdreiningene - til tross for at alle de store redaksjonene i landet etter hvert jobbet med det samme sakskomplekset. Viser hvor viktig det er at vi alle ser ting i nytt lys og med friske briller. Imponerende stamina og journalistisk teft. Kudos!

 

Årets nasjonale sportsdekning

“Ingebrightsen-dramaet” - VG

Når det er drama i Norges mest kjente idrettsfamilie, ligger sportsredaksjonen tett på og følger saken fra flere sider. En vond familiestrid behandles med varsomhet, men med journalistisk teft som drar saken fremover og som kulminerer i at brødrene forteller sin side i en kronikk. Også etter dette er avisa nyhetsledende og dekker ikke bare en familiekonflikt, men også et sportslig samarbeid som røk og et annet som blomstret opp. Bravo!

 

Årets lokale historie

Excellence: “Historien om Oskar” - Halden Arbeiderblad

En unik nærhet til leserne gjør at avisa inviteres inn når livet er på sitt vondeste og vanskeligste. Det blir det journalistisk gull av. Sobert og verdig fortalt, med fint samspill mellom tekst, lyd og bilder som gjør saken ekstra god. En historie som når ut over eget dekningsområde, griper fatt i leseren og ikke slipper taket. 

Vinner: “Jakten på familiefaren” - Stavanger Aftenblad

Gjennom klassisk fortellende journalistikk tas leseren med bak kulissene, helt fra tipset mottas av etterforskerne, pågripelse, arrestasjon, avhør, rettssak, domfellelse og tiden etter. Historien gir et sjeldent innblikk i et rystende samfunnsproblem som dessverre bare øker i omfang. Langvarig kildearbeid basert på høy tillit og gjensidig respekt resulterer i en gjennomarbeidet, vond og viktig sak. Her viser Aftenbladet journalistisk teft og presenterer historien på en verdig og opplysende måte.

 

Årets nasjonale historie 

“Omsorg bak lukkede dører” - NRK

Det gjør så ulidelig vondt å se disse sårbare gamle menneskene bli behandlet uverdig. Derfor er det så utrolig viktig at NRK tør å gå etter saken, og fortelle historiene. Imponerende mot hos de ansatte som varsler og beretter om uretten som blir begått. Redaksjonen vokter tilliten de er gitt vel, og evner å sette søkelys i de mørkeste rom i eldreomsorgen.Dagsordensettende og ,for mange, livsviktig journalistikk. Takk.

 

Årets magasinfoto

“Etter raset” - Tomm W. Christiansen, Aftenposten

Brått blir verden røsket opp og skylt vekk. Fotografen fanger fortvilelsen, tapet og stemningen på en fantastisk måte, og viser hvilke enorme krefter som har filleristet hverdagen i Hallingdal. Det hviler en egen ro over disse urolige bildene. Et øyeblikk i livet, fanget på mesterlig vis.

 

Årets inspirasjonssak

Excellence: “Norges blideste evakuerte” - TV 2 

Sånn vil vi møte livet! Akkurat sånn! Nydelig fanget av TV2s team når uværet herjer og evakueringen er et faktum. Her finner journalisten gull på gamlehjemmet. FOR et livsmot og FOR et skup. Det er dette journalistikk handler om, være på rett sted til rett tid og møte folk akkurat der de er. Vi burde alle være litt mer som Arnstein. Strålende fortalt av TV2!

Vinner: “Mataksjonen” - Fædrelandsvennen

Det er vondt når folk ikke har råd til mat i verdens rikeste land. Det er godt å kunne hjelpe. Fædrelandsvennen setter samfunnsansvaret sitt i system på en kjærlig og raus måte, og inspirerer sørlendinger til å fylle frysere med mat til byens fattige. Dette er klokt, inkluderende, varmt og fellesskapsbyggende. Når store deler av byen bidrar og matutleveringene øker, er suksessen et faktum. Dette bør inspirere mediehus over hele landet!

 

Årets lokale nyhetsnettsted

Fædrelandsvennen

En god bredde i tilbudet både på breaking, undersøkende journalistikk, direkterapportering og podcast. Fremstår som et komplett lokalt nyhetsnettsted, som leverer jevnt knallgod journalistikk, skaper community rundt avisa og viser et overskudd til å ta nye initiativ. Har i 2023 hatt en imponerende digital abonnementsutvikling, og tydelige journalistiske grep har gitt en formidabel trafikkvekst. Laget viser en enorm styrke, vilje og energi, noe som sørlendingene virkelig får nyte godt av. Imponerende på alle mulige måter.

 

Årets nasjonale nyhetsnettsted

VG

Årets nasjonale nyhetsnettsted har en vanvittig evne til å nyskape seg selv, igjen og igjen. Og de gjør det som et LAG. Det er kvalitet i absolutt alle ledd. Det er viktig, det er lekent, det er lekkert. VG vet at dagens nettaviser er mest tilpasset “mann, 47” og sparer ikke på noe når de bestemmer seg for å ta damer på alvor. Imponerende daglig nyhetsdriv, kombinert med solide graveprosjekter, krevende krigsdekninger og underholdning. Hos VG er det noe for alle. Har i 2023 markert seg som verdensledende på AI i journalistikken og pløyer ny mark som kommer alle til gode. At alle blir bedre, gjør også VG bedre. Imponerende.

 

Årets nisjenettsted

E24

En ung redaksjon som evner å tiltrekke seg nye talenter og la dem ta plass. E24 har i 2023 satt nasjonal dagsorden flere ganger, og hatt en betydelig økning i dekning og levert sitt aller sterkeste trafikkår noensinne. Når landet og verden er i urolige økonomiske tider, er de sitt ansvar bevisst og tar sin rettmessige plass i dekningen, og driver nyhetsbildet fremover. De gir leserne kjempegod dag-til-dag-dekning, og viser vilje til å være viktig. Bevisst bygget redaksjonen opp til å bli en stabil leverandør av grundig, undersøkende journalistikk, og var en av de mest toneangivende redaksjonene i Norge i 2023. Nå vet alle hvem de er, snakk om lagseier!

 

Årets redaksjonelle event

Fædrelandsvennen - “Mataksjonen”

Sørlandet er sol og sommer, men der sola skinner sterkest er skyggen mørkest. Alle merker stigende priser, men de som har minst, merker det aller mest. I flere år har avisa satt barnefattigdom og økende forskjeller blant byens innbyggere på dagsorden. Med dyrtida tok avisa grep igjen på imponerende vis og fikk hele byen til å vise nestekjærlighet og raushet. Ved å skape fellesskapet som kan hjelpe det store vi’et tok avisa posisjonen som byens fellesnevner og samfunnsbygger. Varmt, inkluderende og raust.

 

Årets visuelle historie

Excellence: Bergens Tidende - “Skuddene i Ibsens gate”

Nyskapende og original historiefortelling, som drar leseren gjennom et kriminaldrama med tragisk utgang. Enormt krevende research- og innsynsarbeid, hvor journalistene viser imponerende stamina for å få fortalt historien. Kombinasjonen av fortellergrep er mesterlig, og tilgjengeliggjør et komplekst saksomfang for leseren på en nær, brutal og ærlig måte. Visuell journalistikk av ypperste klasse.

Vinner: VG - “VGina”

Når Norges ledende digitalredaksjon bestemmer seg for å sette fokus på kvinnehelse gjør de det med innsikt, dybde og snert. Et fantastisk samspill mellom designere, utviklere og journalister skaper denne banebrytende spesialen. Lærerikt, informativt og morsomt. Ikke siden 80-tallet, med Trond-Viggo Torgersen, har nordmenn fått informasjon og underholdning om kroppen servert på denne måten. Her går folkeopplysning og god journalistikk hånd i hånd. Spesialen setter ny standard for historiefortelling, og gir livsviktig kunnskap som altfor lenge har vært mangelvare. Samfunnsoppdraget i ny drakt - mer av dette!

 

Årets programserie web-TV

VG - “Takk for alt”

For en sprø og ellevill ide, og så sjukt proft løst. Innholdet pusher grensene mot det morbide og ubehagelige, men lander som både morsomt, nyskapende og til og med rørende. VG fortsetter å flytte grensene for TV-innhold på nett, og er helt i førersete for utvikling av formatet. Herlig kreativt.

 

Årets web-TV konsept

TV2 - “B-valget”

TV2 Sporten viser vilje og evne til nyskaping. Universet de har klart å skape med B-laget imponerer og viser vilje til å få merverdi ut av spinoffs på store satsinger. I forbindelse med kommunevalget tar de på mesterlig vis tak i det faktum at deres egen fanskare sammenfaller med den samfunnsgruppen som har lavest valgdeltakelse, menn i 20-årene, og formidler politikk på en måte som når og underholder denne målgruppen. B-valget skaper med dette en mer folkelig dekning av politikk og er her i kjernen av TV2s samfunnsoppdrag. Inkluderende, raust, varmt og med glimt i øyet.

 

Årets lokale podcast

Excellence: Hallingdølen - “Trippeldrapet på Geilo”

Podkasten speiler på mesterlig vis det traumet Geilo-samfunnet har hatt i mange år. Lytteren blir sugd inn i historien, og kjenner på hele følelsesregisteret frykten, stresset, desperasjon, sinne, sorg, og underlig nok; forsoning. Imponerende journalistisk arbeid ligger bak får å få tillit og tilgang på alle disse sterke, personlige historiene. Dette er veldig, veldig bra. 

Vinner: Adresseavisen - “Rått parti”

Journalisten navigerer i et komplekst saksunivers og presseetiske utfordringer på en forbilledlig måte, og skaper en podcast som holder tak i lytteren gjennom hele serien. En god idé,godt planlagt og kvalitet i alle ledd. Her forteller Adressa om hendelser og rykter som har ridd lokalsamfunnet som en mare i lang tid. Viser en vilje til å gå bak ryktene og leite opp den egentlige historien.  Dette er årets lokale podcast, men holder skyhøy nasjonal klasse.  

 

Årets aktualitetspodcast

NRK - “Oppdatert”

Formidler nyheter på samme måte som en spennende historie, slik at lytterne «må» høre hele episoden. Dramaturgi, språk og lyddesign bærer podcasten som oser av kunnskap og kvalitet. Vi tas med bak og ned i saker som preger hverdagen, nyhetsbildet og verdensordenen. Lytteren blir klokere uten å tenke over det. Mesterlig fortellerkunst.

 

Årets underholdningspodcast

Excellence: NRK - “Seriesnakk Makta”

Snakk om å kjenne sin besøkelsestid. Dette er lekent, nyskapende og et meget godt eksempel på hvordan et "tilleggsprodukt" står fjellstøtt på egne ben. Når folket bare vil ha mer “Makta” får de masse mer. Nerding på høyt og underholdende nivå.

Vinner: NRK - “Skitbyen”

For en sjarmbobe! Dette er varme og livsmot rett i øret. Et unikt innblikk i livet rundt fattigdomsgrensa, og viser hele mennesker på en forbilledlig måte. En hjertelig tilstedeværelse, svart humor og stor fortellerglede, blandet med eminent musikkbruk og god redigering skaper et univers som begeistrer, berører og underholder. 

 

Årets nyskapning

Bergens Tidende - Breakingboten

Årets nyskapning har endret arbeidsmetodikken i mediehuset, hevet kompetanse i hele redaksjonen og utviklet nye verktøy og måter å presentere nyhetene på. Produktet har gjort det mulig for mediehuset å vinne flere nyhetskamper og gi leserne de viktigste nyhetene først på en forståelig måte. Når alle har tilgang til samme informasjon – både de i felt, de på deskene og ledere gjør dette redaksjonen sterkere og mer agile. Ved å sette brukernes behov først, har de økt trafikk og abonnementssalg og satt nye engasjementsrekorder. Produktet har forvandlet måten mediehuset opererer på under alle hendelser, dramatisk redusert tiden brukt på arbeid i den innledende fasen og gjort samarbeid i redaksjonen enklere. Produktet utvikles kontinuerlig og brukes i dag i flere av konsernets mediehus. Dette er banebrytende innovasjon fra et regionalt mediehus med stor digital selvtillit. Årets nyskapning er breakingboten til BT. 

 

Årets magasin

KK
Årets magasin etterstreber å være der leserne er. De tar tydelig standpunkt, tenker bredt og smalt, morsomt og viktig på samme tid - og har de siste årene vist mangfold på en helt ny måte. Kjernen i virksomheten er de gode historiene, inspirasjonen, alt formidlet med både estetisk og språklig høy kvalitet, gjerne med glimt i øyet. De viser evne og vilje til å se verdien av papiret og hvilket utstillingsvindu fronten fortsatt er, og får vist kraften og bredden i sin merkevare. De har stålkontroll på egen målgruppe, en målgruppe andre mediehus bare drømmer om å nå. I en tid hvor magasinjournalistikken står ved et tidsskille går de i front og pløyer ny mark for den digitale magasinjournalistikken. Noe som vil komme alle til gode, og flere vil kunne dra nytte av i fremtiden. Årets magasin er i sitt 150. år, og har aldri vært mer vital og nyskapende. Årets magasin er KK.



Årets mediehus

Fædrelandsvennen

Årets mediehus er presseetisk sterk, leverer solid journalistikk og tar sosialt ansvar på en forbilledlig måte. Sjefredaktøren har ledet teamet til å bli et samkjørt maskineri hvor alle drar i samme retning. Det har tatt kraftig tak i egen organisasjon og posisjon etter at de ble satt på prøve for et par år siden, og har utviklet en sterk demokratisk muskel. Redaksjonen formidler nyheter på en inkluderende og nøyaktig måte, og har hatt en imponerende og inspirerende satsing på å nå unge mediebrukere. En bevisst strategi om å se samfunnet «nedenfra», gjør at de gir mindre plass til beslutningstakerne og mer plass til de som påvirkes av beslutningene. Ny konkurranse har gjort mediehuset mer skjerpet, raskere, tøffere i sine prioriteringer og mer sammensveiset som team - arbeidsmiljømålingene har aldri vært bedre. I 2023 hadde de både opplagsvekst, abonnementsvekst og trafikkvekst, noe som er meget imponerende i dagens mediemarked. Mediehuset har ikke bare vunnet kampen om Sørlandet, de har også vunnet prisen for Årets Mediehus i Norge. Årets Mediehus er Fædrelandsvennen. 

 

For mer informasjon kontakt:  

Trine Ohrberg, juryleder MBL, tlf. 920 62 196