Staten mangler oversikt over annonsekjøp

Publisert

Kulturminister Lubna Jafrrey og Venstres stortingsrepresentant Alfred Bjørlo. Foto: Ilja C. Hendel/KUD og Stortinget

- Det er skuffende at staten ikke har en mer gjennomtenkt tilnærming til egen annonsebruk. Norske redaktørstyrte medier er viktigere enn noen gang for den offentlige samtalen, de når flere nordmenn enn de enkelte sosiale plattformene og tilliten er langt høyere. Det gir en helt annen trygghet for konteksten annonsen opptrer i og tilliten til budskapet, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.

Det var stortingsrepresentant Alfred Bjørlo (V) som nylig stilte kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery om hvorfor mye av statens annonsepenger går til globale teknologigiganter fremfor norske, redaktørstyrte medier? 

Tall viser at globale plattformer som Google, Meta og TikTok nå tar rundt halvparten av annonsemarkedet i Norge. Likevel har staten ingen samlet oversikt over hvordan offentlige annonsemidler fordeles, det viser også svaret fra kulturministeren.

Endringer er på vei: Når European Media Freedom Act (EMFA) etter hvert blir norsk lov, må statlige annonser tildeles etter klare og rettferdige kriterier, og pengebruken skal offentliggjøres årlig.

– Vi ser frem til å få fakta på bordet, avslutter Øgrey.

Les spørsmål og svar her.

Les også Kampanje: Medietopper reagerer på manglende oversikt: