Fædrelandsvennen vant Årets Mediehus for 2023.

Vinnere Årets Mediehus

Siden 2001 har MBL delt ut prisen Årets Avis, i 2018 endret prisen navn til Årets Mediehus. Til denne prisen gjør juryen en helhetlig vurdering av innhold, utvikling og presentasjon. Prisen omfatter alle kanaler et mediehus har, og vil bedømmes på floraen og samspillet mellom disse. Deltagende mediehus må legge ved en begrunnelse for hvorfor de bør vinne. For å være aktuell som kandidat til denne prisen må mediehuset delta i minst en av de andre kategoriene i konkurransen.

Her er den fulle vinnerlisten over alle som har blitt tildelt prisen.

2023 - Fædrelandsvennen

Årets mediehus er presseetisk sterk, leverer solid journalistikk og tar sosialt ansvar på en forbilledlig måte. Sjefredaktøren har ledet teamet til å bli et samkjørt maskineri hvor alle drar i samme retning. Det har tatt kraftig tak i egen organisasjon og posisjon etter at de ble satt på prøve for et par år siden, og har utviklet en sterk demokratisk muskel. Redaksjonen formidler nyheter på en inkluderende og nøyaktig måte, og har hatt en imponerende og inspirerende satsing på å nå unge mediebrukere. En bevisst strategi om å se samfunnet «nedenfra», gjør at de gir mindre plass til beslutningstakerne og mer plass til de som påvirkes av beslutningene. Ny konkurranse har gjort mediehuset mer skjerpet, raskere, tøffere i sine prioriteringer og mer sammensveiset som team - arbeidsmiljømålingene har aldri vært bedre. I 2023 hadde de både opplagsvekst, abonnementsvekst og trafikkvekst, noe som er meget imponerende i dagens mediemarked. Mediehuset har ikke bare vunnet kampen om Sørlandet, de har også vunnet prisen for Årets Mediehus i Norge. Årets Mediehus er Fædrelandsvennen. 

2022- Aftenposten

Årets mediehus er opplysende, dyptgående og gir leseren oversikt over det de må vite og innsikt i saker de ikke visste at de trengte. Med tydelige prioriteringer, stor endringsvilje og omfattende innsiktsarbeid, tør årets mediehus å være annerledes og er blitt mer selvsikre på sin egenart det siste året. Når mediehusets DNA dyrkes blir produktet genuint og mangfoldig, og har kvalitet i alle ledd. I et krevende og ekstraordinært nyhetsår står de fjellstøtt og viser sin styrke både ved tilstedeværelse internasjonalt, analyse og innsikt og store avsløringer som forandrer samfunnet, og de befester at de har en av landets mest kompetente og beste nyhetsredaksjoner. Mediehuset leverer sterk journalistikk på så vel utenriksstoff som innenriks, og har gitt en stemme til de som ikke kan rope så høyt, som for eksempel barnevernsbarn som landet glemmer. Journalistikk som resulterer i både Skup-priser og rekordantall medieprisnominasjoner. Årets mediehus gir leserne bedre og bredere oversikt i flere formater. De var tidlig ute med å ta inn lyd i sin portefølje og har vært definerende for podcastutviklingen i Norge. Mediehuset har sterk digital produktutvikling med smart algoritmestyring som hjelper leseren til å finne det viktige innholdet. I tillegg til å videreutvikle personalisering i produktet har de det siste året også forbedret sine produkter på en rekke andre områder og brer ut sin merkevare godt. Den digitale økonomien står støtt, samtidig som de befester sin posisjon som landets største abonnementsavis – dette er imponerende. Med sin enorme bredde og imponerende produktutvikling fremstår de som et komplett mediehus som evner å gi sine brukere en utrolig sterk portefølje av nyhets- og medieinnhold.

2021 - Bergens Tidende

Årets mediehus fremstår samlende, inkluderende og nysgjerrig. De leker med teknologi og utfordrer sine egne flater og måter å fortelle historier på. Det siste året har de økt satsingen på kvalitetsjournalistikk og undersøkende prosjekter i kombinasjon med innovativ journalistikk tett på folks hverdag. Noe som har gitt en imponerende vekst i på antall abonnenter, og en formidabel økning i engasjementet hos brukerne. Mediehuset går foran og satser på klimajournalistikk, har et uttalt fokus på mangfold og driver innovasjon både på formidling, formater, produkter og robotjournalistikk. Det oser av overskudd og lagarbeid, og leserne får et imponerende journalistisk produkt som både avslører og underholder - enten det er når hjørnestensbedriften skal selges til russiske oligarker, lokale fotballspillere kjører nachspiel på stadion eller å følge byens skoleskip sekund for sekund verden rundt. Årets mediehus er på hjemmebane – årets mediehus er Bergens Tidende

2020 - VG

Årets mediehus er hardtarbeidende, nytenkende, leken og nysgjerrig. Kontinuerlig i læringsmodus, og deler raust av sine erfaringer og kunnskap. I 2020 har de løftet seg til nye høyder og utviklet både journalistikk, historiefortelling og produkter i et forrykende tempo, med en kvalitet og integritet som blir lagt merke til ut over landets grenser. Mediehuset har hatt en imponerende trafikkøkning, og har fra hjemmekontor utviklet journalistikk og tjenester som har blitt livsviktig og definert hverdagen til alle nordmenn. De har vært ledende i dekningen av pandemien – ingen journalistikk har vært viktigere, tydeligere og mer samlende det siste året. De har bidratt til smittevern og folkehelse, opplyst og beroliget. I tillegg har de levert flere store graveprosjekter, nye TV-serier, magasiner, bøker og podcaster. Årets mediehus representerer et enormt overskudd og innsatsvilje. Dette er en real lagseier – for det er til slutt folkene som avgjør – hvordan folka jobber sammen og hvordan laget blir ledet.

2019 - Budstikka

Juryens begrunnelse: Årets mediehus står på en stødig journalistisk grunnmur, er hardtarbeidende, tøff og leken.  Mediehuset har en imponerende nærhet til sine brukere, og har gjennomført et stort teknologiskifte som har vært både tids- og kostnadsbesparende. De siste årene har de utviklet seg mye og tatt stadig større skritt i å bli et helstøpt mediehus. De løfter debatt og kommentarjournalistikken, tar tydelige standpunkt og spiller opp til best mulig opplyst nærmiljødebatt. Mediehuset har et imponerende nyhetstrøkk og har en stolthet i å være lokal og selvproduserende.  Når terroren treffer på hjemmebane navigerer mediehuset sobert og stødig i et krevende landskap. Årets mediehus er et helstøpt lokalt mediehus.

2018 - NRK

Juryens begrunnelse: Årets mediehus har en unik innholdsbredde, og bruker innsiktsanalyse systematisk for alle valg som tas for innholdet, publiseringen og for produktene. Mediehuset har i 2018 snudd en tradisjonell nyhetsorganisasjon til å bli «mobil først», og utviklet egne brukerbud som nå er gjennomgående i alt de gjør. Med et sterkt fokus på å levere innhold til et sammensatt og mangfoldig publikum, utvikler de stadig nye tjenester og måter å fortelle historier på. De har skapt plattformer og innhold som er definerende for barn og unge, og tar alle aldersgrupper på alvor. Mediehuset har et av landets beste utviklingsmiljøer, og deler åpent av sin kunnskap med resten av bransjen. Når mediehuset setter temaer på dagsorden, lytter nasjonen og mediehuset klarer på imponerende vis å mobilisere sine brukere til å både plukke plast og å være en venn. Årets mediehus er en del av vår felles historie – også i fremtiden.

2017 - Dagens Næringsliv

Juryens begrunnelse: Årets avis er tøff, grundig, nytenkende og elegant, og evner å både opplyse og underholde på samme tid. Avisen har over mange år bygget sin virksomhet på en kultur for kritisk og undersøkende journalistikk. Med en solid redaksjon leverer de hver dag noe av det beste norsk presse har å by på. Over tid har avisen bygget opp kommentatorer som skriver godt, mener sterkt, er eksperimentelle og som profilerer avisen betydelig. Avisen er ikke redd for å være kritisk og taler gjerne sine egne lesere midt imot i prinsipielt viktige saker. I 10 år har avisa levert estetisk nytelse og journalistikk i samme pakke hver helg, og har det siste året reprioritert fotojournalistikken som har gjort de enda bedre. Avisen fikk et betydelig løft digitalt i 2017 -både journalistisk og med et imponerende løft i digitale abonnement. Årets avis har i 2017 gravd frem flere saker som endrer samfunnet. De er meget gode på politikk, og avdekket det som skulle bli det største politiske fallet i nyere historie. Årets avis tør å stå i stormen. Årets avis er Dagens Næringsliv.

 

2016 - VG

Juryens begrunnelse: Årets Avis bygger sin virksomhet på en grundig journalistisk kultur. På en bemerkelsesverdig måte løser de daglig samfunnsoppdraget og setter nasjonal standard for hvordan nyheter formidles. I 2016 ble det satset kraftig på gravejournalistikken, noe som har resultert i et imponerende antall avsløringer som har endret norsk samfunnsliv. Samtidig klarer man å holde det daglig nyhetstrykket oppe og utvikler stadig nye produkter og plattformer for å fortelle historier. Årets Avis har en redaktør med en tydelig ambisjon, som er sterkt tilstede og som selv setter seg ved tipstelefonen når det koker. Men dette er selvfølgelig en enorm lagseier! Her spiller alle avisenes medarbeidere hverandre gode. Årets Avis er VG!

2015 - Adresseavisen
2014 - VG
2013 - Fredriksstads Blad
2012 - Romsdals Budstikke
2011 - Dagbladet
2010 - Dagens Næringsliv
2009 - Bergens Tidende
2008 - Bergens Tidende
2007 - Hordaland
2006 - Bergens Tidende
2005 - Aftenposten
2004 - Romerikes Blad
2003 - Bergensavisen
2002 - Fredriksstad Blad
2001 - Dagens Næringsliv