Medietall.no – Fem smarte tips til deg som vil vite mer om utviklingen til norske mediehus

Publisert

-Medietall.no er til for bransjen og i stadig utvikling. Vi ønsker både mediehus, annonsører og mediebyråer velkommen til å hente innsikt om norske mediehus, sier innsikts- og analyseansvarlig i MBL, Bente Håvimb.

Er du ny bruker av medietall.no eller ønsker du å få mer ut av rapportene? Den offisielle oversikten over mediehusenes digitale flater og papirutgaver har siden 2021 vært samlet på medietall.no, bransjens egen portal for dokumentasjon til markedet. Her gir innsikts- og analyseansvarlig i MBL, Bente Håvimb, deg 5 tips som gjør det enklere å finne det du leter etter og å presentere innsikt for andre på en lettfattelig måte.

1. Se hva som inngår i målingen for hvert enkelt nettsted

Lurer du på hva som ligger bak tallene? Listene på medietall.no viser bruk av digitale flater på mobil, nettbrett og PC, og bruk av både apper og nettsider telles med. For å se hvilke elementer som inngår for hver tittel eller domene, kan du klikke på (+)-tegnet ved siden av oppføringen. Eksempelet under viser at tallene for VG inneholder nettsidene til VG samt appen til VG. NRK inneholder nettsidene NRK.no, samt NRKs apper for NRK, NRK TV og NRK Radio. Merk at besøk kun inkluderes på de nevnte plattformene og at målingen derfor ikke inkluderer seing og lesing via smart-TV eller radio. Listene i sin helhet finner du her.

Eksempel:
Eks1.jpg

2. Velg dine favorittnettsteder og følg trafikkutviklingen uke for uke

Trafikktall-rapportene viser hvor mange nettlesere (cookies), sesjoner og sidevisninger som registreres på et nettsted en gjennomsnittlig dag i løpet av en gitt uke. Et nettsted er i denne sammenheng all trafikk tilhørende et spesifikt domenenavn, f.eks. vg.no eller nrk.no. Ved å registrere deg på medietall.no, kan du enkelt sammenligne selvvalgte nettsteder over tid. Videre kan data eller grafikk eksporteres i ønsket format ved et enkelt klikk. Trafikktallene oppdateres hver mandag kl. 10.00. Logg inn eller registrer deg som ny bruker her, og sett dine favoritter.

Eksempel:

Eks2.jpg

3. Se dekning på tvers av ulike enheter

Trafikktall-rapportene viser kun separat trafikk for hhv. mobil, nettbrett, PC og eAvis. Dersom du vil vite hvor mange som bruker et nettsted uavhengig av plattform, finner du dette i persontall-rapportene. Disse offentliggjøres fire ganger i året og inneholder også tall for papirutgaver. Slik kan du finne total digital dekning og dekning på tvers av papir og digital. Her finner du også dekning for de store annonsesamkjøringene. Persontall-rapportene representerer dekning i form av personer, og du vil dermed oppleve at nivåene vil ligge noe lavere enn for trafikktallene, som baseres på telling av cookies. 

Eksempel:

Eks3_ny.jpg

 

4. Sammenlign demografi for ulike nettsteder

Persontall-rapportene er knyttet til intervjubaserte målgruppedata fra Kantar. Deler av disse dataene finnes nå tilgjengelig på medietall.no. Klikk på ønsket oppføring fra en av persontall-rapportene, og du kommer til et nytt skjermbilde som viser alle alternativer for tittelen. Videre kan du velge ønsket alternativ, og derfra sammenligne demografi på inntil tre titler. Se eksempel her. Flere analyser med over 5000 målgruppevariabler fra Forbruker & Media kan kjøres i programvaren Kantar Online. Ta kontakt med marthe.jorgensen@kantar.com for tilgang.

Eks4.jpg

5. Integrer data i egne systemer

Alle rapporter kan eksporteres til Excel med ett tastetrykk og du finner eksportknappen øverst til venstre ved rapportene. Det kan fort bli mange rapporter å laste ned, og behøver du data over tid eller vil forenkle innhenting av data, kan du benytte vårt API. Merk at bruk av API krever egen innlogging, som du får ved å registrere deg på medietall.no. Ønsker du å vise frem Medietall.no på din egen nettside? Vi har også laget en iframe-løsning du fritt kan benytte. Les mer om dette og opprett din egen bruker her.

 

Ønsker du en egen presentasjon av Medietall fra MBL eller har du spørsmål til noen av rapportene, er du velkommen til å ta kontakt med bente@mediebedriftene.no.