Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Artikler

Vis filtrering

18 resultater

Type artikkel
Velg område
18 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Nyhet, Aviser og magasiner, Statistikk og analyse lesertall, papiraviser, digitaltall, mediehus, aviser

    Norske aviser befester sin digitale posisjon

    Hver dag bruker 83 prosent av Norges befolkning norske aviser enten på papir eller digitalt for å holde seg oppdatert. 67 prosent bruker daglig digitalt innhold, mens 39 prosent fortsatt får sine nyheter via papiraviser en gjennomsnittlig dag.

  2. Nyhet, Aviser og magasiner lesertall, magasin, magasinlesing

    Fall i magasinlesingen

    Magasinlesingen går tilbake med 11 prosent, det viser de ferske lesertallene fra Kantar. Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.

  3. Nyhet, Aviser og magasiner, Journalistikk

    28. september: World News Day

    World Editors Forum markerer viktig journalistikk med en verdensomspennende kampanje 28. september. Hittil er 30 medier med i kampanjen hvor mediehusene åpent gir beskrivelser om "fortellingen bak fortellingen". Også norske medier inviteres til å delta.

  4. Nyhet, Aviser og magasiner, Mediepolitikk skattefradag; nyhetsmedier;

    Canada innfører nye støtteordninger for nyhetsmedier

    Den kanadiske regjeringen vil innføre tre tiltak for å bistå nyhetsmedier. Tiltakene vil utgjøre rundt 595 millioner dollar over de neste fem årene. Tiltakene er alle av skattemessig karakter.

  5. Nyhet, Aviser og magasiner, Multimedia, Statistikk og analyse betalingsrapport, nyheter, abonnenter, abonnement, rapport

    Norske aviser og nettaviser er viktigste nyhetskilde

    Riksdekkende aviser og lokalaviser er den viktigste nyhetskilden til nordmenn over 18 år, det viser MBLs rapport om betaling for nyheter for 2018. Riksavisene holder posisjonen som den viktigste nyhetskilden, mens det er en økning på fem prosentpoeng i de som oppgir lokalavisen som viktigste kilde. Færre enn i fjor har sosiale medier som viktigste nyhetskilde. Tilliten til norske medier er høy, og 9 av 10 er enige i at nyheter er viktig for et velfungerende samfunn.

  6. Nyhet, Aviser og magasiner, Statistikk og analyse

    Håndboken for opplagsregler 2018

    Håndboken for opplagsregler 2018 er oppdatert med tilleggsinformasjon om nødvendige vedlegg til oppgaven. Det er også gjort mindre justeringer i selve opplagsoppgaven.

  7. Nyhet, Aviser og magasiner, Mediepolitikk distribusjon; Postloven;

    Transportkomiteen må bidra til fortsatt distribusjon av aviser

    Det må være mulig å distribuere papiraviser over hele landet også etter en endring av postens omdelingsfrekvens, skriver MBL i budsjettinnspill til Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite. MBL ber også komiteen bidra til at utbygging av høyhastighetsbredbånd gis høy prioritet.

  8. Nyhet, Aviser og magasiner, Mediepolitikk statsbusdjett, mediestøtte, Momsfritak

    På stedet hvil for mediebransjen

    – Vi hadde ikke forventet noen store grep i statsbudsjettet siden en mediemelding er underveis, men vi er skuffet over at kulturministeren ikke prisjusterer mediestøtten på samme måte som NRK-lisensen. Dette stiller enda større krav og øker forventningene til den kommende mediemeldingen, sier styreleder i MBL Tove Nedreberg.

  9. Nyhet, Aviser og magasiner, Mediepolitikk

    Det er ikke over ennå …

    Mediemangfoldsutvalget la frem sin innstilling for halvannet år siden, og vi venter fortsatt på handling fra regjeringen, skriver Tove Nedreberg, adm. direktør i Adresseavisen og styreleder i MBL og Stig Finslo, direktør i Amedia og nestleder i MBL i en kronikk i Dagens Næringsliv i dag.

  10. Nyhet, Aviser og magasiner, Multimedia, Statistikk og analyse medietall, opplagstall, lesertall, avis, mediehus, mobil, pc, mac

    Ny målemetode og nytt regelverk

    I dag presenteres nye lesertall og opplagstall for landets mediehus. Opplagstallene er basert på nytt regelverk. De digitale lesertallene har ny rapporteringsmetode, mens lesertall for papiraviser måles på samme måte som tidligere. Dette gjør at papirlesertallene er sammenlignbare med tidligere tall, mens opplagstallene og de digitale lesertallene ikke kan sammenlignes med tidligere tall.