Artikler

Vis filtrering

273 resultater

Type artikkel
Velg område
273 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Anette Trettebergstuen er ny kulturminister

    -Vi gratulerer Anette Trettebergstuen med den viktige jobben som kultur- og likestillingsminister. Hun er en svært erfaren mediepolitiker og vet hvilke utfordringer bransjen møter. Vi er fortsatt midt i digitaliseringen og endringstakten er høy. Det er viktigere enn noen gang å sikre sterke redaksjonelle medier over hele Norge. Derfor er det behov for en aktiv mediepolitikk, særlig inn mot globale tech-giganter, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.

  2. Hurdalsplattformen tar grep om mediepolitikken

    -Den nye regjeringen legger opp til en offensiv mediepolitikk og anerkjenner at behovet for troverdige, redaktørstyrte medier er større enn noen gang. Dette er viktig for lokalsamfunn over hele landet og for demokratiet. Vi er særlig glad for at de varsler at de vil ta grep i kampen mot de globale tech-giganter og de store utfordringene med ulik konkurranse disse gir både små og store norske medier. MBL vil bidra konstruktivt i konkret utforming av mediepolitikken, sier Randi S. Øgrey, adm. dir. i MBL.

  3. Statsbudsjettet 2022: Lite nytt for mediene i årets statsbudsjett

    -Indeksjusteringen på medie- og innovasjonsstøtten er som forventet, ellers er det lite nytt i budsjettet fra den avgående regjeringen. Det er positivt at de følger opp vedtakene regjeringen har tatt, og i deres periode har mediestøtten blitt mer forutsigbar for mediene. Nå venter vi spent på Støres regjeringsplattform og skissen for hvordan mediepolitikken blir de neste fire årene, sier adm. dir i MBL Randi S. Øgrey.

  4. Pandemien ga økt brukeroppslutning og store annonsetap

    Medietilsynets økonomirapport for 2020 viser at pandemien ga avisene både økt brukeroppslutning og samtidig påførte de betydelige annonsetap. - Under pandemien har publikum strømmet til avisene. Mediehusene har fått god og viktig journalistikk ut til brukerne, utviklet fortellerteknikkene, økt brukerinntektene og samtidig opplevd et dramatisk bortfall av annonseinntekter. Det er imponerende hvordan avisene har fått dette til i et utfordrende år utenom det vanlige. Samtidig ser vi at det vil være krevende fremover, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.

  5. Mediepolitikken har fått økt betydning

    Stortingsperioden vi har bak oss har vært viktig for mediene, og mediepolitikken – den nasjonale og ikke minst den internasjonale i EU – er blitt viktigere. Det er blitt mer tydelig at mediestøtte og andre mediepolitiske virkemidler er demokratistøtte, ikke næringsstøtte. Pandemien har tydeliggjort medienes sentrale rolle som nyhetsformidler, debattarena og kritisk maktgransker. Det er kommet på plass en rekke viktige reguleringer og tiltak: medieansvarslov, mva-fritak og modernisert mediestøtte er blant de sentrale.

  6. Norge mot 2025: mediene og videre digitalisering av samfunnet

    I høringsuttalelse til NOU 2021: 4 Norge mot 2025 peker MBL på at medienes rolle er sentral i et demokratisk samfunn. Digitaliseringen har åpnet store muligheter for mediene, men også gitt store utfordringer knyttet til finansiering av journalistikken. Den digitale infrastrukturen er kritisk viktig for at norske medier skal nå ut til borgerne med sine tjenester, og oppfylle sitt samfunnsoppdrag. Derfor må medienes rolle og behov vektlegges i videre digitalisering av samfunnet.