Global undersøkelse om mangfold og inkludering går i felt
Markedsførere globalt skal finne ut hva som skal til for å skape en mer inkluderende og mangfoldig bransje.
89 resultater
Markedsførere globalt skal finne ut hva som skal til for å skape en mer inkluderende og mangfoldig bransje.
Lokalavisene fortsetter den digitale utviklingen og øker det heldigitale opplaget med 17,8 prosent. Samtidig avtar veksten for de nasjonale mediehusene som i lang tid har vært i det digitale førersetet. - De nasjonale mediehusene har lenge vært i verdenstoppen når det gjelder digital transformasjon, både i journalistikken og i utviklingen av gode digitale abonnementsløsninger. Nå ser vi samme positive utvikling hos lokalavisene som digitaliserer for fullt, det er gledelig, sier Randi S. Øgrey, adm.dir. i MBL. Totalopplaget for norske aviser går likevel tilbake med 0,5 prosent fra andre halvår 2021 til andre halvår 2022, for sammenlignbare titler. Det gir en negativ opplagsutvikling for første gang siden 2016.
Mobiltelefonen er den digitale driveren for norske nettaviser. 72 prosent av besøkene til norske mediehus skjer nå via mobilen. TV 2 og Dagbladet har størst digital vekst i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med samme periode året før. Aftenposten er landets største papiravis og VG er fortsatt landets største mediehus. -Lesertallene bekrefter den solide og viktige posisjonen norsk journalistikk har i befolkningen. Bruken av norske medier er fortsatt høy, og viser at nordmenn er opptatt av å holde seg oppdatert i et skiftende verdensbilde og en usikker økonomisk situasjon, sier Randi S. Øgrey adm.dir. i MBL.
Den digitale veksten løfter norske mediehus. Det er spesielt sterk digital vekst for forlagshusene, og alle nettmagasinene setter rekord i 2022, skriver Knut-Arne Futsæter Kantar.
Er du ny bruker av medietall.no eller ønsker du å få mer ut av rapportene? Den offisielle oversikten over mediehusenes digitale flater og papirutgaver har siden 2021 vært samlet på medietall.no, bransjens egen portal for dokumentasjon til markedet. Her gir innsikts- og analyseansvarlig i MBL, Bente Håvimb, deg 5 tips som gjør det enklere å finne det du leter etter og å presentere innsikt for andre på en lettfattelig måte.
- I år håper vi å lande noen konkrete tiltak som tar samarbeidet mellom akademia og mediene et skritt videre, sier MBLs adm. dir Randi S. Øgrey. Mediebedriftenes Landsforening bidrar til det akademiske sporet under konferansen for fjerde gang og har i år engasjert Geir Terje Ruud til å lage en rapport som skisserer løsningsalternativer og grunnlag for diskusjon.
Totalopplaget for norske aviser har økt med 0,8 prosent fra første halvår 2021 til første halvår 2022. Til sammenligning har opplaget i samme periode de tre foregående årene økt med mellom tre og fire prosent. - Veksten vi har sett de siste årene avtar nå. Sammenlignet med utviklingen fra 2020 til 2021 er den heldigitale veksten omtrent halvert, og med økte kostnader for folk flest, går flere mediehus nå en mer usikker tid i møte, sier Randi S. Øgrey adm.dir. i MBL.
64 prosent sier at de har tillit til mediene i årets tillitsundersøkelse som ble presentert under Arendalsuka i går.
-Stadig flere nordmenn har tegnet avisabonnement. Avisene leverer godt innhold og brukerne blir med oss på de digitale flatene, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.
Mandag 16. mai ble digitale persontall for Q1 2022 publisert på Medietall.no.