Nye digitale topplister fra MBL

Mandag 12. april offentliggjorde MBL for første gang nye digitale topplister med trafikktall for norske nettsteder. Tallene er basert på målekoder fra Linkpulse, som fra 2021 er mediebedriftenes samarbeidspartner på tekniske trafikkmålinger. Ferske trafikktall for mobil, nettbrett, PC og eAviser vil bli publisert ukentlig under rapporten "Trafikktall" på Medietall.no.

Trafikktall-rapportene inneholder antall nettlesere (unike brukere), sesjoner og sidevisninger per målte domene. Det rapporteres tall for mobil, nettbrett og PC, og i tillegg separate tall for eAvis-produkter i form av pdf-replika av papiraviser.

-Linkpulse rapporterer trafikktall som ligger nært opptil medienes egne rapporteringssystemer og valuta som i dag benyttes for kjøp og salg av reklame i markedet. Dette gjør topplistene svært aktuelle for konkurrentanalyser på digitale flater for annonsører og byråer, samtidig som mediehusene daglig kan overføre data til egne systemer og skreddersy sine interne rapporteringsløsninger, sier innsikts- og analyseansvarlig i MBL Bente Håvimb.

Alt innhold fra nettsider og applikasjoner inkluderes i de offisielle listene. For nettsteder som har flere apper vil det i tillegg være mulig å hente ut tall for de enkelte appene separat. Listene inkluderer også oversikt over forsidetrafikken til de redaktørstyrte nettstedene.

Ny leverandør
Mediehusene og magasinforlagene har gått sammen om å fremskaffe offisielle data av høy kvalitet. Målsetningen har vært å gi bransjen løsninger som hovedsakelig dekker to viktige bruksområder. Hyppige leveranser av tekniske trafikkdata og tilgjengeliggjøring av persontall tilknyttet målgruppedata. Listene som nå offentliggjøres dekker førstnevnte behov, hvor data fra Linkpulse rapporteres gjennom logging av mediehusenes nett-trafikk.

-Det har vært viktig å sikre en felles bransjestandard på tvers av mediehusene og ulike systemer. Tredjepartscookies blokkeres i stadig større grad av de globale browserne. Mediehusene har nå valgt å ta større eierskap til målingene gjennom bruk av førstepartscookies og fremtidsrettede løsninger med utgangspunkt i egne data, sier Håvimb.

Hvor finnes tallene?
-Mediehusene og magasinforlagene har lagt en stor innsats i arbeidet med å plassere målekoder på alt innhold, og vi er glade for at vi nå kan tilby økt innsikt i nettstedenes trafikkutvikling, sier Håvimb. Tallene ligger fra uke 15 offentlig tilgjengelig under rapporten "Trafikktall" på Medietall.no, MBLs portal for dokumentasjon til medlemmer, øvrig mediebransje og andre interessenter.