Få en idé

I idéfasen skal du finne ut: – Hva vil du fortelle? – Hvorfor er dette noe å fortelle om?

”Presentere og vurdere prosess fra idé til ferdig medieprodukt.”

– Sitat fra læreplanen

Noen ganger kan du få en skriveidé uten store anstrengelser. Det kan være som et innfall når du minst venter det. Som journalist må du likevel være innstilt på at en original skriveidé sjelden kommer av seg selv, den må du arbeide deg frem til. Selv ideen som kom «rekende på en fjøl», må bearbeides og spisses.

Velg ett område. – Fokuser!

Du kan ikke skrive alt om et emne. Velg det du mener er det vesentligste, mest interessante eller morsomste for leseren. Du har et godt utgangspunkt når du i en setning kan si: Jeg vil fortelle at/om …

Ofte starter journalisten med en hypotese som utrykker en konklusjon. For eksempel: ”Barna blir syke av for dårlig luft i klasserommet”. Den journalistiske oppgaven blir å finne ut om det virkelig er slik og belyse saken med utgangspunkt i journalistens hjelpere: Hva, hvem, hvor, når, hvorfor og hvordan og ev. konsekvens.

Alle journalister har sine egne strategier, verktøy, for å sette i gang kreativ tenkning. De viktigste verktøyene er å se, lese, lytte, snakke med andre og å notere. En journalist noterer mye!

fra originalen20.jpgÅ notere mye hjelper til kreativ tenking

Notater er tenkeskriving, enten du noterer det du ser eller det du tenker.

Det er forskjell på tenkeskriving og presentasjonsskriving. Presentasjonsskriving er skriving av tekst som skal publiseres. Tenkeskriving er personlige notater som ikke skal publiseres, men skal kun være til din egen hjelp for å huske, tenke og planlegge.

Du er fri til å skrible absolutt alt slik du selv vil, til nytte for deg selv, uten bekymring for at andre skal lese det.

Å tegne tankekart eller idékart er en fin måte å drive frem en tankeprosess. En får sortert ut ulike sider av et emne slik at det blir lettere å velge hva en vil fortelle om.

Hvor kan du finne ideer?

Vær åpen og se, les og lytt, søk opplevelser, ta del i samtaler og diskusjoner.

Ha papir og penn på lur slik at du kan notere tanker og ideer som dukker opp. Ofte kommer en idé som et innfall når du minst venter det.

I praksis vil ideer kunne arbeides frem ved å kombinere ulike strategier. Her skal vi gi noen tips:

Hurtigskriving

Dette er en fin metode for å klargjøre for seg selv hva du vet og hva du ikke vet.

Her er det om å gjøre å slippe seg løs og tømme hodet. Å skrive i strøm uten stopp krever litt trening, men er nyttig og effektivt. Prøv!

1) Skriv alt du kommer på om et emne i tre minutter uten å stoppe.

2) Les det du har skrevet. Velg ut ett poeng som kan være en idé å fokusere på.

Samtaler

Diskusjoner og samtaler handler om å gi og ta. Å delta i samtaler gir ny kunnskap. Du får prøvd egne meninger og får innspill fra andre som gjør at du må revurdere din oppfatning. Samtalen gir næring til nye tenkemåter og nye ideer. Redaksjonene bruker samtalen for å diskutere seg frem til skriveideer og for å bestemme hvilket fokus en skal ha i saken (jf. coaching).

Lesing

For en journalist er det lurt å følge med i aktuelle medier; aviser, TV, radio, magasiner og annen litteratur. Her kan en alltid finne ideer. Er det noe som er aktuelt for våre lesere og som vi bør følge opp? Kan vi finne en lokal eller en annen vinkling på denne saken? Reiser saken nye problemstillinger som vi kan ta tak i? Kombinert med tenkeskriving (notater, tankekart) kan dette bære frukter.