Lag en skriveplan (organiseringsfase)

Du har samlet informasjon og har gjort notater. Du skal nå lage en skriveplan. Det kan være en skisse med tittel, ingress og stikkord som kan fungere som mellomtitler.

Du skal velge hva du vil bruke av det du har samlet inn i din research. Poenget er å gjøre det lett for deg selv når du skal skrive teksten til artikkelen eller kommentarteksten til en video.

Sortere og velge ut

Hvordan du ordner stoffet, finner du best ut selv. Forhåpentligvis har du samlet inn flere opplysninger enn nødvendig. Da har du noe å velge i. Noen legger ut alle notatene/lappene på skrivebordet og pusler seg til en skriveplan.

Kanskje har samtaler, ny kunnskap og notater satt tenkemotoren i høygir underveis slik at når du setter deg ved pc-en, har du artikkelen klar i hodet.

Hva er det vesentligste å fortelle om?

Ny kunnskap om saken etter innsamlingsfasen kan få deg til å se at du bør endre fokus, dvs. du må endre den opprinnelige ideen. Du skriver ikke for deg selv, men må tenke på hva som er vesentlig, nyttig eller interessant for leseren.

Fortell noen hva du har tenkt å skrive om.

Noen journalister har avtale om å stille hverandre noen kjappe spørsmål når de kommer inn fra innsamlingsarbeidet og skal i gang med organisering og skriving. For eksempel: Hva fortalte xx? Hva handler saken om? Hva skjedde?

Når journalisten svarer, er det som regel det vesentligste som kommer frem først. Journalisten har laget en muntlig kladd, – kanskje det er en ferdig ingress? Dette er et glimrende utgangspunkt for å skissere opp skriveplanen.