Planlegging

Det er viktig å lage en tydelig plan på hva dere ønsker å få til, formulere rammer og mål og kartlegge ressurser.

1. Å vite hva en vil, og å få det til!

Å lage nettpublikasjon er en produksjonsprosess på lik linje med annen produksjon. Dere må definere hva sluttproduktet skal være og planlegge og gjennomføre arbeidsprosessen som skal til for å lage det. En kan starte enkelt og utvikle produktet etter hvert.

2. Formuler mål 

Målsettingen er grunnlag for evaluering av produktet. Får vi det til? Hva kan vi gjøre bedre?

Sett opp mål for:

  • Hva skal vi lage? (Hva sier lærerne, og hva vil vi?)
  • For hvem publiserer vi?
  • Hvordan skal vi arbeide?
  • (annet)
3. Rammer og muligheter

Undersøk og snakk sammen om dette:

Hva sier læreplanen om rammer for arbeidet?

Hva disponerer dere av tid, utstyr, rom, elever og lærere, kunnskaper, ferdigheter og publiseringsmuligheter, osv?

4. Ressurskart

Lag et ressurskart over personer, institusjoner og ressurser i nabolaget som kan være nyttige. Det kan være viktige funksjoner på skolen; ledelse, elevråd, tillitsvalgt for lærerne, aktivitetslærere, vaktmester, FAU osv.

Eksempel på ressurser utenfor skolen: Ordfører, politi, bensinstasjoneier, fritidsklubbleder, idrettslaget osv.

5. Kontroll med arbeidsprosessen 

Det er viktig at medarbeiderne har målet klart for seg og har oversikt over arbeidsoppgavene.

Skjermbilde 2020-12-06 kl. 17.03.31.png

Redaktør

Lærer eller elev som fungerer som redaktør, skal være arbeidsleder og veileder.

Redaksjonsmøter:

Bestem rutiner for redaksjonsmøter og fast agenda for møtene, f.eks:

  • Hva er gjort?
  • Er vi fornøyd med arbeidet så langt?
  • Hva skal vi gjøre videre? Nye ideer?
  • Hvem gjør hva?
  • Når skal arbeidet gjøres?
  • Når skal arbeidet være ferdig?
Skriving av logg

Det kan føres logg på felles nettsted, f.eks. på fagets rom i skolens læringsplattform. Denne må hele tiden være ajourført.