Hvordan organisere redaksjonen?

“Planlegge produksjon av nettpublikasjonen og definere roller og arbeidsoppgaver i redaksjonen.” – Sitat fra læreplanen

Her er to modeller for hvordan redaksjonen kan organiseres: redaksjonsmodellen og gruppemodellen. Dere kan ha disse som bakgrunn når dere organiserer egen redaksjon slik det er mest hensiktsmessig for dere.

Redaksjonsmodellen

De fleste lokalaviser er organisert etter redaksjonsmodellen. Denne passer best i små grupper. Elevene går inn i de ulike rollene (yrkene) som skal til for å lage publikasjonen.

Eksempel:

  • Sjefredaktør: Har ansvar for alt arbeidet med produktet. Han skal se til at det er fremdrift i alle ledd i forhold til planen, skriver lederkommentar og leser korrektur.

  • Nyhetsredaktøren: Leder arbeidet med innholdet og fordeler oppdragene i redaksjonen.

  • Journalister: Skriver på oppdrag fra nyhetsredaktøren. Kan ha ansvar for ulike tema.

  • Fotografer: Samarbeider med nyhetsredaktør og journalister. Fotograferer, filmer/redigerer video, tegner og lager grafikk.

  • Redigerere/grafikere: Avgjør hvordan sidene skal se ut. Ansvarlig for layout. Redigerer og retter tekster. Velger bilde, illustrasjoner osv.
Gruppemodellen

Gruppemodellen passer godt når dere skal lages nettavis i ein stor klasse.

Prinsipp: En redaksjonsgruppe – ett stoffområde (f.eks. nyheter, sport eller underholdning.)

  • Sjefredaktør: Har ansvar for hele avisproduksjonen. Ansvar for at det blir opprettet redaksjonsgrupper. Organiserer, leder og veileder for å sikre fremdrift i arbeidet. Leder og kaller inn grupperedaktørene til redaksjonsmøter. Skriver lederkommentar.

  • Redaksjonsgrupper: Redaksjonsmedlemmene deles inn i grupper etter hvilket stoff de vil være med på å produsere. Gruppen planlegger og fordeler arbeidet med produksjon av stoff seg i mellom, dvs. alt arbeidet fra idé til ferdig sak. Det velges en arbeidsleder; grupperedaktør.

  • Grupperedaktør: Leder arbeidet i gruppen. Deltar i redaksjonsmøter med sjefredaktøren og de andre grupperedaktørene. Dersom dere ønsker å selge annonseplass, kan dere i tillegg ha en merkantil gruppe:
  • Markedsførere/annonseselgere: Ansvar for økonomi. Skaffe sponsorer og annonsører.
Ansvarlig redaktør?

Ansvarlig redaktør i en publikasjon fra skolen er skolens øverste leder, rektor. Avklar derfor med rektor hvordan han vil utøve denne rollen. Han kan delegere redaktørarbeidet til andre, men han står som ansvarlig utgiver overfor offentligheten og bør få lese produktet før utgivelse dersom han ønsker det. Dette skal ikke vere sensur. Vi har grunnlovsfestet ytringsfrihet. Vær Varsom–plakaten kan brukes når en er i tvil eller uenig om noe kan publiseres eller ikke. Redaktørens rolle kan du lese mer om i Redaktørplakaten.