ÅRETS AVISTEGNING

Prisen Årets Avistegning deles ut annenhvert år  av Mediebedriftenes Landsforening, Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag i fellesskap.

2023

Morten Mørland - "Det revolusjonære øyeblikket" VG

Juryens begrunnelse: En god avistegning kan være så mangt. Årets vinner har alt. Tegningen er både en god karikatur, den forteller en historie om en politisk vekkelse og har en klar referanse de fleste kjenner. Det er også en tegning hvor man stadig oppdager noe nytt. Juryen har latt seg imponere av detaljrikdommen. Alt fra de marsjerende hordene som skjuler seg under den røde kappa, til hammer og sigd som erstatter notene som kommer ut av rottefangerens fløyte. En annen viktig detalj med politisk brodd er spagaten rottefangeren står i, som er et morsomt og effektivt bilde av Rødt-leder Bjørnar Moxnes’ situasjon. Prisen for årets avistegning går til Morten Mørlands «Rødt» i VG.

2022

Siri Dokken med «Statsministerskifte».

Juryens begrunnelse:

Siri Dokken har med enkle grep fått frem utfordringene rundt regjeringsskiftet – hvor blikket dras mot Ernas lure flir, når hun forlater Statsministerens kontor – etter å ha lagt ut felle for arvtageren Jonas.

Den som drar det lengste strået blir Siri Dokken, som med sine blå/grå toner får understreket at det langt fra blir noen fest å overta statsministertaburettet. Tegningen får med enkle grep frem poenger kommentatorer ikke så lett fanger. Den humoristiske undertonen er også til stede, selv om illustrasjonen på alle vis understreker det tydelige, politiske poenget.

Siri Dokken har vunnet denne prisen to ganger tidligere, men leverer også i 2021 på et skyhøyt nivå – ikke bare med vinnertegningen, men også generelt. Det er virkelig en berikelse for de politiske kommentarene i Dagsavisen å bli akkompagnert av hennes praktfulle, kunstneriske bidrag.

2021

«World War C» av Christian Bloom. Tegningen ble først publisert i VG Helg 4. april 2020.

Juryens begrunnelse:

Norske avistegnere er i verdensklasse. Og de tar for seg et enormt spenn av temaer. Men ser vi på hvilke tegninger som kom med i årets knallsterke finaleheat, er det noen saker som utmerker seg: Flest tegninger handler om koronapandemien. Men også det amerikanske valget, stridigheter i norsk politikk og klimakrisen er representert.

Det var et krevende arbeid å kåre en vinner. I år også.

Finalekandidatene har alle sammen levert journalistikk på skyhøyt nivå. Knut Løvaas fanger på elegant vis dobbeltheten i en resignert, sønderslått, men også kamplysten Jonas Gahr Støre i bokseringen, klar for sin siste fight. Marvin Halleraker bedriver svært intelligent politisk analyse når han fremstiller Frp-leder Siv Jensen som den geniale, men også gale Jokeren. Siri Dokken klarer å oppsummere Erna Solbergs utfordringer som leder av en mindretallsregjering - og Jonas Gahr Støres forsøk på å utfordre den - på en effektiv måte svært få kommentatorer ville gjort etter henne.

Men vi kommer ikke unna koronapandemien. Den har satt sitt merke også på avistegnernes arbeid i denne perioden. Svært mange av bidragene handlet om dette. Men ingen fanget denne helt unike og skremmende perioden vi står midt oppe i like godt som årets vinner.

En god avistegning skal fungere på mange nivåer. Den må være godt vinklet, ha en tydelig knagg og gi en umiddelbar opplevelse. Samtidig har de beste tegningene også flere nivåer, der en oppdager stadig nye detaljer og poenger.

Årets vinner lykkes med dette. Han klarer også gjennom farge- og metaforbruk å fange den følelsen av undergang og dommedag som mange av oss har kjent på det siste året. Og som kanskje er noe vi har til felles med dem som levde gjennom andre verdenskrig eller den kalde krigens atomtrussel. Situasjoner der det har føltes skremmende naturlig å stille spørsmålet: er dette slutten på sivilisasjonen slik vi kjenner den?

Mange har tegnet koronaviruset som en jordklode. Viruset kjenner ingen landegrenser og trusselen er global. Men årets vinner gjorde det først. Og er av dem som har gjort dette best. Tegningen er lekker og urovekkende på samme tid. Den spiller på vår reelle frykt for undergangen, og allerede i mars 2020 (da den ble tegnet), satte årets vinner standarden for hvordan dette skal gjøres.

2019

Marvin Halleraker for satiretegningen av Per Sandberg. Tegningen stod på trykk i Aftenposten 18. august 2018.

Juryens begrunnelse:

«Avistegning har blitt en bredere sjanger enn kanskje noen gang, fra illustrasjoner til karikaturer og skarpe kommentarer. Årets mange innsendte kandidater gir et talende bilde både av tidsånd og noen av de største og viktigste sakene i medieårene de representerer.

Prisen for årets avistegning går til en kommentar- og karikaturtegning som viser hvordan avistegningen på unikt vis kan ta en sak på kornet og sette den på spissen. Både i teknikk og innhold er årets avistegning et eksempel på hvor uforlignelig resultatet kan bli når en av landets beste og ledende avistegnere gir oss sin tolkning av en aktuell sak fra nyhetsbildet. Det har etter hvert vært mange statsråder som har måttet gå i perioden, men ingen har vært bedre fanget i strek enn Marvin Hallerakers tegning av da fiskeriminister Per Sandberg måtte gå av i august 2018, tegnet for Aftenposten.»

Christian Bloom.

2017

Christian Blooms tegning av Donald Trump, opprinnelig til en kommentar av Frithjof Jacobsen fra VG Helg.

Juryens begrunnelse: 

Det var vanskelig å komme utenom Donald Trump denne gangen. Verden er i spill. Trump har skapt uro med sine ulike uttalelser om hvordan han ser USAs rolle i det internasjonale samfunnet.

Årets tegning gir oss en særdeles spisset versjon av hvordan USAs nye president fremstår på sitt mest uerfarne og selvopptatte. Noen vil mene at tegningen av Trump er vulgær, på grensen til det usmakelige. Men tegnerens oppgave er å provosere, å sette på spissen. Vi kan godt føle ubehag – fordi verden tidvis er ubehagelig. Svært ubehagelig.

Roar Hagen.

2015

VGs Roar Hagen "Flyktninger".

Juryens begrunnelse:

«Roar Hagen har til fulle utnyttet den frie tegnings muligheter, i det han har festet blikket på to ulike situasjoner fra det samme hav og diktet dem sammen i ett bilde. Visualiseringen av afrikanske krigsofre som søker redning på finanskrisens havarerte cruiseskip, er et frapperende grep som ikke kan unnlate å sette tankene i sving hos den våkne avisleser»

Egil Nyhus.

2013

En tegning av terror- og massedrapsdømte Anders Behring Breivik er kåret til Årets avistegning 2013. Avistegner Egil Nyhus er ansatt i Romerikes Blad.

Juryens begrunnelse: 

En kommentar som både fungerer som en dagsaktuell på-spissen-skildring og en tolkning som står seg, for ettertiden. Et enkelt budskap, gjennomført med tegnefaglig høy kvalitet gir en tegning som både appellerer til syn og tanke.

Siri Dokken.

2011

Tegningen ”Folkekongen” av Siri Dokken i Dagsavisen gikk til topps i konkurransen Årets Avistegning 2009- 2010.

I sin begrunnelse berømmer juryen vinnertegningen for å ha et direkte og insisterende uttrykk i en elegant og kraftfull strek, som gjør at budskapet oppfattes umiddelbart.

Tegningen formidler i sin enkle form folkets oppfatning av kongen på en annerledes måte slik at han, med de egenskapene folket elsker ham for, står frem enda klarere og tydeligere, heter det i juryens begrunnelse.

Hallvard Skauge.

2009

Hallvard Skauge er tildelt pris for Årets Avistegning for 2007-2008. Tegningen «US CAVALRY», presentert i Klassekampen 4. oktober 2008.

I sin begrunnelse sier juryen blant annet at årets vinnertegning holder en høy kunstnerisk kvalitet og til fulle synliggjør hvor godt tegningen kan fungere som et sterkt og selvstendig journalistisk uttrykk. Årets vinner er en klassisk avistegning, som på en fremragende måte, og på selvstendig grunnlag, kommenterer en av de store internasjonale begivenhetene i 2008 som må sies å ha hatt den aller største betydning for den videre samfunnsutvikling, også i Norge