Mediepolitikk

MBL arbeider for en best mulig offentlig mediepolitikk. Mediene bør ha rammebetingelser som gir dem et sunt og solid økonomisk fundament for sin virksomhet og gode utviklingsmuligheter.

Medienes rammebetingelser

MBL arbeider for en best mulig offentlig mediepolitikk.

 

Mediebransjens samfunnsansvar

MBL arbeider for at alle våre medlemsbedrifter skal vise samfunnsansvar. De fleste medlemmene i MBL er mediebedrifter med et publisistisk ståsted.

Aktuelt om mediepolitikk

  1. |

    Derfor støtter vi søksmålet mot staten

    I kampen for å beskytte samfunnet, er vi i ferd med å gi slipp på helt grunnleggende demokratiske verdier. Det skriver lederne i Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Redaktørforening i en kronikk som kan publiseres fritt.

  2. |

    MBL i Europaparlamentet

    Selv om Norge ikke er EU-medlem betyr regelverk som vedtas i Brussel gjennom EØS-avtalen stadig mer for medienes rammevilkår også i Norge. MBL engasjerer seg derfor aktivt i disse spørsmålene i vår paraplyorganisasjon News Media Europe, og MBL deltok i møte i Europaparlamentet denne uka.

  3. |

    Ekom-loven vedtatt i Stortinget

    Stortinget har nå vedtatt Ekom-loven som inneholder cookie-bestemmelser og samtykkekrav som har stor betydning for medienes økonomi. Loven trer i kraft allerede fra 1 januar 2025, noe som er kort tid for de omfattende endringene i loven.

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt