Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Mediepolitikk

MBL arbeider for en best mulig offentlig mediepolitikk. Mediene bør ha rammebetingelser som gir dem et sunt og solid økonomisk fundament for sin virksomhet og gode utviklingsmuligheter.

MBL arbeider for en best mulig offentlig mediepolitikk.

 

Shutterstock

MBL arbeider for at alle våre medlemsbedrifter skal vise samfunnsansvar. De fleste medlemmene i MBL er mediebedrifter med et publisistisk ståsted.

Aktuelt om mediepolitikk

  1. Nyhet, Mediepolitikk

    Understreker behovet for fremtidsrettede virkemidler

    Medietilsynets økonomirapport for 2019 viser at brukerinntektene øker og at digitaliseringen fortsetter for fullt, men at mediehusene i fjor mistet annonseinntekter. Den kraftige digitaliseringen som bransjen gjennomfører var ikke nok til å hindre fall i samlet driftsresultat fra 2018. Det er Google og Facebook som er de viktigste konkurrentene på det digitale annonsemarkedet. De hadde i 2019 50 prosent høyere annonseinntekter enn hele avisbransjen hadde samlet for papir- og digitalutgaver.

  2. Nyhet, Mediepolitikk

    Viktig gjennomslag for avisdistribusjon

    7. juli reduseres Postens omdelingsfrekvens til 2,5 dager per uke, noe som innebærer omfattende endringer for avisomdelingen. – Vi er glad for at departementet klarte å løse den store utfordringen vi oppdaget, slik at de aller fleste abonnentene fortsatt vil få avis hver dag slik Stortinget la til grunn. Nå er det sentralt at det blir en smidig overgang til den nye situasjonen, sier MBLs fagsjef for næringspolitikk Bjørn Wisted.

  3. Nyhet, Mediepolitikk, Journalistikk

    Dybdejournalistikken har nullmoms fra i dag

    -Dette er et etterlengtet og viktig gjennomslag som vi i bransjen har jobbet sammen for, sier adm. dir. Randi S. Øgrey. Momsfritaket utvides slik at det også vil omfatte digital dybdejournalistikk, definert som "dyptgående journalistisk produksjon og publisering" av nyheter og aktualitetsstoff fra et "avgrenset samfunnsområde" fra 1. juli.

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt