Alle aviser skal frem også etter 7. juli

Publisert

7. juli endrer Posten sin omdelingsfrekvens av post fra fem dager/uke til 2,5 dager/uke. Fra samme tidspunkt vil de nye avbøtende tiltakene for avisene tre i kraft for hverdagsdistribusjonen. Posten vant anbudskonkurransen, og har dermed fått i oppdrag å distribuere aviser til alle husstander som ikke dekkes av mediebransjens egne distribusjonsselskaper de dagene Posten ikke distribuerer øvrig post. I praksis betyr dette at Posten vil fortsette med daglig avisdistribusjon på hverdager til ca. 15 prosent av landet husstander, spredt over hele landet. Resten dekkes av distribusjonsselskapene.

Dette har vært en lang prosess, der MBL har informert medlemmene og distribusjonsselskapene gjennom Aktiv Norgesdistribusjon (AND) har planlagt, informert og hatt møter for å bidra til at distribusjonen i størst mulig grad skal gå som nå etter omleggingen.

Det har imidlertid vært usikkerhet knyttet til hvilke adresser som er omfattet av anbudet for avisomdeling mandag til fredag der det ikke finnes annen distribusjon, og som Posten vant. 

MBL har i møte med Samferdselsdepartementet 9. juni fått forsikringer om at anbudet forplikter Posten til å omdele aviser til alle adresser innenfor anbudsområdene. Dette er viktig fordi det oppsto tvil om hvorvidt Posten var forpliktet til å distribuere anslagsvis 19.000 aviser til adresser som ikke konkret var oppgitt i anbudsdokumentene, men som i stor grad er innenfor områdene som dekkes av anbudet.

For mediehusene er dette en viktig avklaring, som i praksis betyr at alt fortsetter som før også etter 7. juli for disse abonnentene.

Det er fremdeles en utfordring knyttet til å få avisene frem til en del abonnenter som bor langt fra trykkested. Her jobber AND med løsninger knyttet til dag 2 levering for de mediehusene som har bedt om det.

Distribusjonen av aviser på lørdager vil fortsette som før frem til 2021, da avisenes egne distribusjonsselskaper vil overta all lørdagsdistribusjon.

MBL skal denne uken ha møte med de ansvarlige for avisdistribusjon i Posten, for å drøfte omleggingen og bidra til at mediehusene får nødvendig informasjon om Postens løsninger etter omleggingen. 

Mer informasjon vil komme så snart det foreligger.   

Ta kontakt med Bjørn Wisted (wis@mediebedriftene.no) hvis det er spørsmål.