Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Artikler

Vis filtrering

792 resultater

Type artikkel
Velg område
792 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. Dugnad for mangfold

    Siden 2018 har hele den norske mediebransje vært med på en dugnad for å øke kjønnsbalansen i mediebedriftene. Med bevisstgjøring av status, tydelig målsetting og konkrete tiltak har dugnaden vist resultater. I 2020 økte kvinneandelen i toppledelsen i norske mediebedrifter med 10 prosentpoeng, når vi nå igjen har målt kjønnsbalansen viser det at man på toppledernivå nærmer seg 50 prosent og i de fleste mediebedriftene øker andelen kvinner. Vi er ennå ikke i mål, men vi er på god vei til å klare dette. Vi må holde trykket oppe og fortsette å fokusere på kjønnsbalanse og definere det som et tydelig mål for bedriftene. Det skriver Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL og Trine Ohrberg, informasjons- og eventansvarlig i MBL i M24 i dag.

  2. MBLs mangfoldsundersøkelse 2021: Nærmere målet om kjønnsbalanse - flerkulturelt mangfold settes på agendaen

    Den totale andelen av kvinner i mediebransjen har gått svakt frem det siste året. Det er nå totalt 43 prosent kvinner i bransjen. Dette er en fremgang på 1 prosentpoeng sammenlignet med året før. Det er de redaksjonelle virksomhetene og konsernene som har best kjønnsbalanse med henholdsvis 47 prosent og 52 prosent kvinner. Over halvparten av mediebedriftene er lite tilfreds med det flerkulturelle mangfoldet de har i dag, men 60 prosent har nå satt fokus på dette og sier de jobber aktivt med å øke denne mangfoldsandelen.

  3. MBL med fersk mangfoldsundersøkelse

    Tirsdag 22. juni presenterer MBL den ferske mangfoldsundersøkelsen. Undersøkelsen omfatter i denne omgang kjønn og flerkulturelt mangfold/kompetanse, og legges frem av MBLs Randi S. Øgrey og Trine Ohrberg. For å diskutere resultatene fra undersøkelsen har vi fått med oss Siv Juvik Tveitnes konserndirektør nyheter Scibsted, Olav P. Hypher organisasjonsdirektør i NRK, Anders Opdahl konserndirektør Amedia og Per Axel Kock konserndirektør Polaris Media.