WAN-IFRAs Digital Media Europe, København

  1. “Ny kollega” - Et konkret verktøy for økt mangfold

    “Ny kollega” kommer til Norge. Prosjektet gir redaksjoner mulighet til å bygge flerkulturelt mangfold og har hatt stor suksess i Sverige. Institutt for journalistikk (IJ) og MBL lanserer i 2026 pilotprosjektet Ny kollega i Norge, basert på et dokumentert vellykket program fra Sverige. Satsingen gir journalister med flerkulturell bakgrunn en vei inn i norsk mediebransje, og redaksjoner får tilgang på nye perspektiver, erfaringer og språkkompetanse.

  2. Seks arbeidsrettslige tips til ledere før julebordsesongen

    Julebordet nærmer seg, og hvordan kan du som leder forberede både deg, organisasjonen og de ansatte på dette slik at julebordet blir en hyggelig opplevelse for alle? Viktoria Vermedal, advokat i juridisk avdeling i MBL, har seks gode råd til ledere før julebordsesongen.

  3. NRK utfordrer mediemangfoldet

    MBL mener det må stilles strengere krav til NRKs rolle og tilbud. Mye av innholdet deres ligner på det private mediehus allerede tilbyr – bare gratis. Det svekker både mangfoldet og økonomien i mediebransjen. Les MBLs innspill til Medietilsynet om NRKs rolle her.

  4. IRM: Annonsemarkedet vokser i tredje kvartal – løftes av stortingsvalget

    Avisene økte annonseinntektene med 1,9 prosent, men dette er likevel en lavere vekst enn markedet totalt. Veksten i de digitale annonseinntektene er drevet av valgkampen, og veide opp for nedgangen i papiravisene. Til sammen ble det annonsert for nærmere 900 millioner kroner i norske aviser i tredje kvartal.