Jakt- og matblader topper i et økende magasinmarked

Publisert

Magasinlesningen øker med 3,6 prosent viser siste måling fra Kantar TNS. Det er magasingruppene «Jakt/friluft» og «Matblader» som har størst fremgang. – Magasinene har fortsatt en solid kontakt med sine lesere. De leverer innhold som er nyttig og interessant for leseren, og er gode på å treffe samfunnstrendene med sine produkter, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.

27% leser daglig minst et magasin, mot 31% i 2015/2016 (16/2). Det er altså færre som leser magasiner daglig, mens det samlet sett er en framgang totalt for de målte titlene. En forklaring på dette er at flere magasiner har fått færre årlige utgivelser.

Magasinene blir i gjennomsnitt tatt fram og lest/tittet i 3,4 ganger, som er en tilbakegang fra 3,6 i 2015/2016 (16/2). 60% av magasinenes sider blir lest/tittet i hver gang man tar fram magasinet.

10 mest leste magasiner

Et variert utvalg blader er å finne på topplisten, hvor Se og Hør tirsdagsutgave, Illustrert Vitenskap, Hjemmet og Pondus er de største. Tallene gjelder alle titler målt i magasinundersøkelsen, men merk at online publikasjoner ikke er inkludert.

A-magasinet er størst i gruppen av magasiner som distribueres med avisenes lørdagsutgaver, etterfulgt av VG Helg og Dagbladet Magasinet.  

Endring 2016-2017

Magasinene har totalt en samlet vekst på 3,6 % fra 2015-2016 til 2016/2017, hvor 51 magasiner øker mens 23 går tilbake. Magasingruppene «Jakt/friluft» og «Matblader» har størst fremgang, mens «Fagblader» og «Mann» går mest tilbake.