Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Vet du hvor fort kunnskap forvitrer?

Nyhet, Utdanning

Publisert

Daglig leder ved Institutt for Journalistikk Eivind Fjellstad fremhever at ledere som har sendt medarbeidere på kurs har mye å tjene på å la dem praktisere det de har lært med en gang de kommer tilbake.

-Hvis man ikke får praktisert de nye tingene man har lært, begynner kunnskapen å forvitre etter ca. 14 dager, sier IJs daglige leder Eivind Fjellstad.

IJ kurser årlig hundrevis av journalister. – Vi garanterer at de lærer mye på våre kurs, og de fleste ivrer etter å bruke det de har lært når de kommer hjem til redaksjonene sine. Ledere som har sendt medarbeidere på kurs har mye å tjene på å la dem praktisere det de har lært med en gang de kommer tilbake. Da forvitrer nemlig ikke kunnskapen, i stedet innarbeides den enda bedre hos den ansatte.

Dette er smart fra et økonomisk perspektiv, man har tross alt betalt for å sende ansatte på kurs, da skal man ha noe tilbake.

Det er også smart fra et ledelsesperspektiv, ansatte som har fått påfyll føler seg sett og hørt når de får anledning til å bruke ny kunnskap i arbeidet sitt.

Dette er en vinn-vinn situasjon for en sjef. Og hva er bedre enn det, spør Fjellstad.

IJ ble stiftet i 1975 av Norsk Journalistlag (NJ), Norsk Redaktørforening (NR) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Sjekk ut kurstilbudet for 2019