50 millioner mer til mediene - viktig løft for lokalavisene

Publisert

- Endelig får vi et skikkelig løft i pressestøtten, i tillegg blir den pris- og lønnsjustert for første gang. Dette er en god dag! Nå håper vi at kulturministeren gjør dette til et permanent løft, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.

Produksjonstilskuddet trappes opp med 30 millioner, og pris- og lønnsjusteres med 10 millioner. I tillegg dobles innovasjonsstøtten med ytterligere 10 millioner kroner. Totalt gir dette en økning på 50 millioner.

-Dette er et viktig løft for lokaldemokratiet og de mange lokalavisene av ulik størrelse. I Norge er vi så heldige at vi har rundt 190 lokalaviser med et opplag på 1,1 millioner av bransjens totalopplag på 2,2 millioner. Det er avgjørende for mediemangfoldet at alle lokalavisene lykkes med digitaliseringen, og klarer å nå både brukere og annonsører på flere flater. Derfor er det positivt at innovasjonsstøtten økes, sier Øgrey.

-Endringstakten i mediebransjen vil fortsatt være høy og bransjen står overfor store endringer. Mesteparten av jobben skal mediehusene gjøre selv, men vi trenger hver krone i arbeidet for å utvikle fortellerteknikkene og å fortsette jakten på annonsekronene i konkurranse med globale aktører for å få med oss morgendagens mediebrukere. Vi ser frem til videre samarbeid med å ta ytterlige grep for å sikre mediemangfoldet, sier Øgrey.

Kulturdepartementets pressemelding

Bredbåndsutbygging I statsbudsjettet er det også avsatt 256 millioner kr til bredbåndsutbygging.

Avisdistribusjon Det er avsatt midler til avisdistrubusjon som omfatter 83,4 mill. kr til kontrakten med Easy2You AS for omdeling av avispå lørdager, 85 mill. kr til halvårseffekten av kjøp av avisomdeling på ukedager.