Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Disse kan bli Årets kvinnelige medieleder

Nyhet, Mediepriser

Publisert

Guri Jortveit, Siv Juvik Tveitnes og Sarah C. J. Willand er årets finalister i kåringen av Årets kvinnelige medieleder. Neste uke deles prisen ut på høstmøtet til Medienettverket – forum for kvinner i ledelse.

Dette er juryens begrunnelser:
GURI JORTVEIT (52) overtok som redaktør og daglig leder i Arbeidets Rett for tre år siden, og har ledet avisa fra motbakke til voldsom oppdrift. Gjennom journalistikken har avisa styrket posisjonen sin i en region med allerede meget solid dekning, og veksten har gjort lokalavisen til en av landets mest lønnsomme. Jortveit er dessuten en tydelig og glødende engasjert leder som også går foran med egen innsats.
SIV JUVIK TVEITNES (45) har fått stadig mer ansvar i Schibsted, og fikk i vår ansvar som konserndirektør for hele mediedivisjonen. Med sterk gjennomføringskraft og klokskap leder hun selskaper i stadig omstilling, nyter stor tillit i både redaksjonelle og kommersielle miljøer - og leverer solide økonomiske resultater. Tveitnes har på kort tid også sørget for langt bedre mangfold i både egne ledergrupper og nedover i organisasjonen.
SARAH C. J. WILLAND (41) har gjennom fire år som organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 vært med på en voldsom omstilling: Nedbemanning på 150 årsverk, ny organisasjon og to store flytteprosesser. Midt i alt dette slo #metoo innover TV 2, og Willand loset selskapet gjennom stormen og et generaloppgjør mot fortiden. Samtidig har hun styrket ledelse som fag i TV 2, sørget for å øke kompetansen - og ikke minst bidratt til flere kvinnelige ledere.
 
Juryen har bestått av: Juryleder Veslemøy Østrem, Lise Dahl Kaartinen, Trine-Lise Jagge, Kirsti Engedal Alfheim, Hanna Relling Berg og Gard L. Michalsen.
Utdrag fra statuttene til prisen:
  • Prisen skal tildeles en kvinne som har en lederstilling i en mediebedrift i Norge.
  • Prisvinneren skal ha markert seg særlig som leder, og bør kunne vise til oppnådde resultater (for eksempel journalistisk, markedsmessig, økonomisk, organisasjonsmessig etc.)
  • Prisvinneren bør gjennom sitt virke framstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere og bør ha bidratt aktivt til å fremme kvinnelig lederskap innen bransjen.