Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Hvordan blir medieåret 2020?

Nyhet, Arrangementer, Journalistikk

Publisert

Hør hva de sa!

MBL inviterte seks kloke hoder til å spå inn i julekula om hvordan neste år vil bli på medieområdet. Svarene kom på løpende bånd i går morges, og her følger de spreke innledningene lett tilgjengelig og inndelt i enkeltbolker.

KLIKK HER

Randi S. Øgreys velkomsttale sluttet med følgende oppfordring til bransjekolleger: Vi må samarbeide når vi kan og konkurrere når vi må!

Hør Siv Juvik Tveitnes snakke om nøktern optimisme og gjennomgå felt for felt av kommersielle og redaksjonelle utfordringer og muligheter.

Tiden går fortere enn vi tenker, sa Drammens Tidendes ferske ansvarlige redaktør, Espen Sandli, som var opptatt av å øke digitaliseringstakten og hva regionreformen innebærer av journalistiske muligheter.

Mye av det vi gjør digitalt i 2020 vil prege det neste tiåret ifølge Marius Karlsen i Helt Digital, som følger den globale utviklingen både for sosiale og redaksjonelle medier.

Tine Austevoll Jensen i Discovery Networks delte syv spådommer på syv minutter og sier blant annet at det blir flere strategiske samarbeid i 2020.

Erik Watland i Medier24 frykter at limet i lokalmiljøet er i ferd med å dø enkelte steder og viste til at digitaliseringen går for tregt i enkelte lokalaviser og fagpresse.

– Vi er i en tid de vi må løfte idealene, den offentlige debatten og demokratiets infrastruktur. Vi må sørge for at mediene er reelt frie, sa kulturministeren og kom også med en lovnad: Vi har satt i gang flere store ting, men vi skal gjøre mer, sa Trine Skei Grande.