Mange designpriser til norske mediehus

Publisert

Åtte norske mediehus kan se frem til å bli hedret for flott avisdesign og seks norske mediehus får premier for fremragende digitale presentasjoner, når Society for News Design Scandinavia tirsdag 4. juni avslører vinnerne i Best News Design Scandinavia 2018 med et stort Award Show i Pressen i Politikens Hus i København.

En printjury og en digital jury bestående av nyhetsdesignere fra de skandinaviske og baltiske landene har vurdert flere enn 100 innsendte bidrag til den digitale konkurransen og flere enn 400 printbidrag for å komme fram til årets vinnere.

I alt 30 nordiske mediehus premieres under prisutdelingen, som innledes med en mini-konferanse samme sted. Konferansen har fokus på de store endringene som finner sted i mediehus over hele verden.

Blant talerne er Deputy Editor, Metro, New York Times, Meghan Louttit, som har fokus på «visual storytelling». Hun har tidligere vært Deputy Editor for New York Times Digital News Design og er tre ganger vinner av News & Documentary Emmy Award.

Digital Design Lead i Adresseavisen, Jonas Nilsson, skal snakke om ”Digital transformation in a regional company” og Head of Design hos den finske nasjonale tv-stasjonen YLE, Stefani Urmas, forteller om fordelene ved å bruke prinsippene bak printdesign i et tv-medie.

Konferansen byr dessuten på et opplegg av Javier Errera fra det spanske designfirmaet Errera Communicación, som vil snakke om verdien av godt design i printmedier.

Billetter til både mini-konferansen og award showet kan bestilles på følgende link