Dramatisk for Medie-Norge

Publisert

Adm. dir. i MBL Randi S. Øgrey. Foto: Caroline Roka.

-Vi har fått en alarmerende undersøkelse som viser at 63 % av de 76 mediebedriftene som har besvart undersøkelsen sier at det er aktuelt å permittere ansatte om kort tid. Dette viser at mediene er på vei inn i en svært krevende situasjon, sier MBLs adm dir Randi S. Øgrey.

Undersøkelsener gjennomført av NHO torsdag og fredag.

74 % svarer også at det kan være aktuelt å redusere produksjonen om kort tid som følge av koronasituasjonen.

Denne situasjonen gjør det enda mer krevende for mediene i annonsemarkedet.

Av NHOs medlemsundersøkelse fremgår at 84% av mediehusene svarer at de har merket lavere etterspørsel eller kanselleringer som en følge av koronaviruset.

I undersøkelsen fremkommer det også at 33% av MBLs bedrifter har ansatte som er i karantene eller er sykemeldt. -Vi ser allerede nå eksempler på at nyhetsmedier, både lokalt og sentralt, sliter med å få vaktplaner til å gå opp og å få bemannet sentrale funksjoner i både rapporterings- og publiseringsledd.

De redaksjonelle mediene har en svært viktig og kritisk samfunnsfunksjon, i form av faglig fundert, kritisk og uavhengig informasjonsformidling. Mediene er en del av samfunnets infrastruktur. Vi må sikre oss for et godt mediemangfold fremover også, sier Øgrey.