Flere unge betaler nå for nyheter

Publisert

Interessen for nyhetsabonnement er økende blant unge nordmenn. Nærmere sju av ti mellom 18 og 30 år svarer i MBLs ferske undersøkelse om betaling for nyheter at de selv betaler for sine pluss-abonnement og nettaviser. Halvparten av de mellom 18 og 30 år oppgir at de har tilgang til minst ett avisabonnement. Pluss-abonnementene er spesielt attraktive blant de yngre, og andelen som har tilgang til en slik tjeneste har økt fra sju til 21 prosent på bare to år.

-Det er svært gledelig at de unge nå omfavner og bruker norske redaksjonelle nyhetsmedier. At de unge i tillegg velger å betale av egen lomme for pluss-abonnementet forteller oss at mediebedriftene har klart å skape innhold som engasjerer denne målgruppen godt, sier adm. dir i MBL Randi S. Øgrey.

Den ferske undersøkelsen fra MBL om betaling for nyheter viser også at 7 av 10 nordmenn har tilgang til abonnement på minst én nettavis eller papiravis i husstanden, og flere abonnerer på mer enn èn tittel.

I første halvår av 2020 kunne norske mediehus på nytt vise til vekst i antall solgte abonnement og dermed en uavbrutt vekst siden 2017. 68 prosent av befolkningen over 18 år oppgir nå å ha tilgang til minst ett avisabonnement i husstanden, dette er en økning på 5 prosentpoeng de siste to år.

Norske mediehus passerte i vår en milepæl med over 1 million heldigitale abonnement på sine nyhetstjenester. 94 prosent av de som oppgir å ha tilgang til minst ett abonnement, har nå tilgang til digitalt innhold, mens 57 prosent har papirutgaver i husstanden.

-Mye av veksten har de siste årene kommet fra pluss- og premium-abonnement, som VG + eller Dagbladet Pluss, og undersøkelsen viser at snart èn av fire abonnenter har tilgang til minst èn slik tjeneste. I tillegg abonnerer mange på mer enn én tittel, og rundt en fjerdedel av abonnentene oppgir å ha mer enn ett avisabonnement, uavhengig av om dette er digitalt eller i form av papirutgaver, sier Bente Håvimb, innsikts- og analyseansvarlig i MBL.

Nyheter er viktig for folk og samfunnet

Undersøkelsen sier også noe om hvor viktig folk opplever tilgangen til nyheter. -Over 90 prosent av den norske befolkningen er enige i at nyheter er viktig for et fungerende samfunn. Vi verdsetter våre avisabonnement høyt, og over åtte av ti mener at tilgangen er svært viktig for seg selv og de man bor sammen med. Andelen er høy uavhengig av om man abonnerer på nettaviser, papirutgaver eller en kombinasjon, noe som viser at kvalitetsjournalistikk og attraktivt innhold anses som viktigere enn hvilke plattformer innholdet konsumeres på, sier Øgrey.

Flertallet av abonnentene er lojale, og hele åtte av ti har tro på at de vil ha like mange abonnement ett år frem i tid som det de har i dag. De eldste nyhetsleserne er fortsatt de mest trofaste kundegruppene, mens de yngre er noe mindre lojale i sine tanker om fremtidige abonnement viser undersøkelsen.

Fortsatt mulig å få flere til å abonnere

Selv om mange abonnerer viser undersøkelsen at det fortsatt er mulig å hente inn flere abonnenter for mediehusene.

–Sju prosent av de som ikke allerede har abonnement, mener at det er sannsynlig at de vil starte et avisabonnement på papir eller digitalt de neste 12 månedene, mens like mange er usikre. Blant de som kan tenke seg å abonnere finner vi en høyere andel personer som bor alene og dermed i mindre grad har mulighet til å få tilgang via andre i familien, og flere som sier at de gjerne vil bruke tjenester som samler de viktigste nyhetene fra flere medier på ett sted, sier Håvimb. Mediehusene skreddersyr i stadig større grad sine tjenester til ulike brukergrupper, og elementer som rabatterte tjenester, arkivinnhold og tilgang på eksklusivt og originalt innhold nevnes i større grad som viktige elementer i et avisabonnement blant de som ser for seg å abonnere i nær fremtid.

Les mer om undersøkelsen her