Mediebedriftenes Landsforening

Innhold

Koronapandemien akselererer det digitale skiftet - over 1 million heldigitale abonnement

Nyhet, Statistikk og analyse

Publisert

Foto: Shutterstock

-Koronapandemien akselererer det digitale skiftet. Den digitale opplagsveksten fortsetter, og første halvår 2020 passerer vi en milepæl med over én million rene digitalabonnement. Samtidig ser vi at papirkonsumet faller kraftigere enn tidligere, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL. Våren 2020 ble det satt besøksrekorder for mediehusenes digitale tjenester. Det rapporteres en vekst i bruk av nettaviser, apper og eAviser fra mars da Norge stengte ned - trenden fortsatte videre utover våren.

8 av 10 nordmenn bruker daglig innhold fra norske aviser på tvers av papir og digitale flater. Den daglige digitale dekningen er på 68 prosent, hvorav 6 av 10 daglig benytter mobilen, 3 av 10 bruker PC og 1 av 10 benytter nettbrett for å få tilgang til innhold fra norske nettaviser. 

Det siste året går lesing av avisenes papirutgaver kraftigere tilbake enn det vi har sett de tre siste årene. Samlet sett er det en tilbakegang på 11 prosent for perioden 2018/2019 til 2019/2020. Lokal- og regionavisene har en tilbakegang på 10 prosent og nisjeavisene går tilbake med 12 prosent. 36 prosent leser fortsatt minst én papirutgave daglig, og 10 prosent leser minst én eAvis. Samlet tilbakegang for papiraviser og eAviser er til sammenligning på bare 6 prosent og vi har en estimert samlet vekst på ca. 5 prosent for digitale flater fra august 2019 til august 2020.

VG, NRK, Dagbladet og TV2 topper listene
VG er Norges største nyhetsmedium, på tvers av papir og nett, med en samlet dekning på i overkant av 2 millioner brukere i august 2020, etterfulgt av NRK med over 1,3 millioner, Dagbladet med nær 1,2 millioner og TV2 med 870 000 brukere. Aftenposten, Nettavisen og E24 følger videre på listen. Hovedandelen av konsumet skjer digitalt, og flere av de største nyhetsmediene er også rene digitale produkter. 

Aftenposten er Norges største papiravis med 307 000 lesere for en gjennomsnittlig utgave det siste året, etterfulgt av VG med 183 000 lesere. Klassekampen fortsetter veksten på papir (+3 600) og er nå Norges tredje største papiravis med 118 000 lesere, etterfulgt av Dagbladet med 115 000 og Dagens Næringsliv med 112 000 lesere.

Opplagsvekst i første halvår 2020
Totalopplaget for norske aviser er på 2,36 millioner og øker med 0,7 prosent fra andre halvår 2019 til første halvår 2020. Den positive utviklingen kommer først og fremst av at den digitale opplagsveksten fortsetter, selv om takten avtar noe, og i første halvår 2020 passerer norske medier over én million rene digitalabonnement. Det heldigitale opplaget øker med 6 prosent, mens det rene papiropplaget i samme periode går ned med 14 prosent. Den største andelen av opplaget er fortsatt komplettabonnement, med tilgang til både papirutgaver og digitale produkter, og utgjør nå 48 prosent av totalopplaget, mens det heldigitale opplaget er på 44 prosent og det rene papiropplaget på 7 prosent av det totale opplaget.   

- Det er bra at opplaget fortsetter å øke i en krevende tid for mediehusene. Det jobbes intensivt i redaksjoner og utviklingsavdelinger for å tilby journalistikk av høy kvalitet, og et spekter av tjenester for nye abonnenter og lojale brukere av mediehusenes innhold, sier Randi S. Øgrey.

100 av 224 sammenlignbare titler kan vise til opplagsvekst, og VG+, Dagbladet Pluss og Aftenposten er titlene som kan vise til størst opplagsfremgang i antall opplagsenheter.  VG har et opplag på totalt 268 000 i første halvår av 2020 for VG + og VG samlet, hvorav VG + utgjør 79 prosent av totalen. Tilsvarende har Dagbladet 106 000 i opplag, hvorav Dagbladet Pluss utgjør 74 prosent. Som separat opplagsprodukt er Aftenposten størst med et opplag på 252 000, etterfulgt av VG + med 211 000, Bergens Tidende med 83 000, Dagbladet Pluss med 78 000 og Adresseavisen med 72 000.

I rapporteringen av første halvår 2020 offentliggjøres for første gang heldigitalt opplag, rent papiropplag og opplag for komplettabonnement separat per tittel. Helgeabonnenter inngår i komplettabonnementene og frieksemplarer er fordelt etter andelen opplag i de ulike kategoriene.

Alle tall og presentasjoner finner du på www.medietall.no