VG er årets mediehus – Altså er årets magasin

Nyhet, Mediepriser

Publisert

Vinnerlaget fra VG som ble den store vinneren da Årets mediepriser ble delt ut på Vulkan Arena nå i kveld. Foto: Caroline Roka

VG ble den store vinneren da Årets mediepriser ble delt ut på Vulkan Arena nå i kveld. Mediehuset hentet hjem to av hovedprisene både årets nyskapning og årets mediehus. Det uavhengige magasinet Altså ble kåret til årets magasin.

Mediebransjen var samlet til fest på Vulkan Arena da årets mediepriser ble delt ut. NRK og VG hentet hjem fem priser hver, Amedias lokalaviser forsynte seg også godt med priser. Over 570 bidrag ble juryert i årets konkurranse. Etter juryering resulterte dette i 96 nominasjoner til 33 ulike mediehus over hele landet. Aldri har spredningen på nominasjonene vært større. - 2020 var et nyhetsår vi aldri har sett maken til. Små og store redaksjoner har reist seg fra hjemmekontoret og levert journalistikk i verdensklasse. Når hele befolkningen sitter hjemme i lockdown og refresher nettlesere fra norske medier konstant, er norske mediefolk på jobb i svært uavklart smittesituasjon for å bringe informasjon og nyheter til folket. Pandemien har vist hvor viktig det store mediemangfoldet vi har i Norge er, alle har sin rolle å spille. Derfor er det ikke rart at det i år er sylsterk konkurranse i de to nyhetsklassene, sier juryleder Trine Ohrberg.

Her er alle kveldens vinnere:

Årets avisforside

Bergensavisen – 18.mai 2020

Øyeblikksbilde som beskriver den umiddelbare følelsen av å feire nasjonaldagen alene – sammen. Rent, varmt, med glimt i øyet og med et godt tabloid uttrykk. Forsiden kan fort bli ikonisk som et tidsvitne i pandemiens år. Det enkle er ofte det beste – bravo!

 

Årets magasincover

Politiforum – «Ordene bak sladden»

Nok en gang imponerer Politiforum med en leken, kreativ og oppsiktsvekkende forside. Elegant og originalt grep som illustrerer det journalistiske poenget på en kreativ måte. Coveret kommuniserer umiddelbart og drar leseren inn. Flere burde se til Politiforum for inspirasjon.

 

Årets lokale historie

Excellence: NRK Sapmi – «Bærerne av det onde»

Det er så man kjenner smerten som er påført historiens hovedpersoner. Her tas alle fortellerteknikker i bruk, og anvendes klokt for å få frem denne vonde og viktige historien. Dette er en lokal historie som når og treffer langt utenfor lokalsamfunnet. Mesterlig fortalt med respekt og verdighet.

 

Vinner: Sandefjords Blad – «Historien om Thor-Erling»

Hjerteskjærende, og viktig dokumentasjon av koronaens tilfeldige offer i den første fasen, sett gjennom øynene til de aller nærmeste. En utrolig godt skrevet historie om det som pandemien i realiteten handler om – de dramatiske og alvorligste følgene av korona. Nært, vondt, empatisk – løst på mesterlig vis slik en lokalavis skal gjøre. Rett i kjernen av samfunnsoppdraget.

 

Årets lokale sportsdekning

Stavanger Aftenblad  – «Hva skjedde med Viking-treneren»

Endelig – lokal gravesportsjournalistikk. Og det av ypperste klasse. Fotballklubbene er en stor del av det norske arbeidslivet, men enkelte opererer fortsatt med egne regler. Her får Aftenbladets journalistikk store konsekvenser. Dette er viktig og riktig av lokalavisa å avdekke. Muligens er dette toppen av et isfjell, og bør inspirere andre lokalaviser til lignende graving. 

 

Årets nasjonale sportsdekning

Excellence: TV2 – «Idrettshandelen med Kina»

En hittil ukjent idrettsavtale som ble gjort mellom Norges regjering og Kina for å bedre det politiske klimaet mellom de to nasjonene skal ha gitt kinesiske idrettsutøvere innpass hos noen av Norges beste vintersportstrenere. TV2s gransking har vist ulovlig bruk av tippemidler og idrettsledere som følte seg presset til å håndheve en avtale som ble brukt i et storpolitisk spill. Sportsjournalistikk av beste kvalitet som viser hvilke store verdier og interesser som ligger i sportsverdenen. Solid journalistisk håndtverk.

 

Vinner: VG – «Idrettsovergrepene»

Så vondt og så viktig. Et systematisk, nitidig og avdekkende graveprosjekt som får store konsekvenser og bidrar til varige endringer i idretten. Med stor tillit fortelles sterke historier som gir gåsehud, forferdelse og motløshet hos leseren. Nok en gang graver VG frem saker som avdekker et omfattende problem i norsk idrett. Her flyttes standarden for sportsjournalistikk – kudos.

 

Årets magasinfoto

Aftenposten – «Øyenvitnet» Foto: Tomm Christiansen

Tidsvitne rett inn i det innerste mørket av korona­pandemien. Bildene trenger nesten ikke tekst, vi føler umiddelbart på trettheten, frykten, sårbarheten – men også den enorme omsorgen som de som står i pandemiens førstelinje har. Utrolig viktig dokumentasjon både for nåtiden og ettertiden. Sobert og elegant fortalt.

 

Årets inspirasjonssak

NRK Super – Koronadekningen

Rett i fletta på målgruppen. Tar barn og unges frykt og spørsmål på alvor, og var et viktig kompass for å navigere i en vanskelig og krevende tid. NRK Super forklarer, forstår, støtter og oppmuntrer – er en venn når alle må sitte hjemme og inviterer til et eget felleskap som blir mye større enn seg selv. Akkurat hva ungene trenger når usikkerheten råder.

 

Årets lokale nyhetsdekning

Excellence: Nordstrands Blad – «Da Norge stengte – rapport fra et hardt rammet sykehjem»

En enorm jobb av en liten og hardtarbeidende redaksjon. Her graves det frem grusomme detaljer rundt behandling av våre eldste når viruset herjer og kontrollen er dårlig. Et imponerende kildearbeid løfter saken, og lar oss komme på innsiden av dramatikken. Avisa er sitt samfunnsansvar bevisst og løfter hver stein for å belyse og drive saken fremover. Imponerende arbeid.

 

Excellence: NRK Sørlandet – «De feilopererte»

Det er rett og slett ikke til å tro at dette skjer i Norge i 2020. En av fjorårets mest sjokkerende avsløringer. Nitidig journalistisk arbeid avslører systemsvikt og grove feilbehandlinger av pasienter på Sørlandet. Med imponerende journalistisk stamina og systematisk kildearbeid løfter NRK Sørlandet saken og skaper endring og rettferdighet for ofrene. Rett i kjernen av samfunnsoppdraget!

 

Vinner: Romerikes Blad – «Katastrofen i Gjerdrum»

Fra første utrykning jobber avisa systematisk og klokt. Lokalavisa er nyhetsledende samtidig som de presenterer avslørende journalistikk om årsakssammenhenger og bakgrunn. I et svært krevende landskap navigerer og forklarer journalistene det totale omfanget av katastrofen, noe som gjør at avisa fungerer som en samlende kraft for et lokalsamfunn i dyp krise. Med respekt, nærhet, kritisk blikk og kjærlighet til lokalsamfunnet er Romerikes Blad sitt samfunnsansvar bevisst og leverer journalistikk av ypperste klasse.

 

Årets nasjonale nyhetsdekning

Excellence: Dagens Næringsliv – «Equinor»

Her graves det så grundig at Equinor får varige og dype riper i lakken. En imponerende avsløring som krever utholdenhet, grundighet og journalistisk kløkt få andre redaksjoner har. Her er DN i sitt virkelige ess og leverer kalkunen på sølvfat til sine lesere. Nok en gang graving og fortellerteknikk av ypperste klasse.

 

Vinner: VG – Coronaspesialen

Fjorårets altoverskyggende nyhetssak. VG ser tidlig hvilket omfang pandemien vil ha og utvikler en imponerende tjeneste som setter standarden for all annen dekning av viruset og dens konsekvenser. For leseren er dette enkelt, tilgjengelig og opplysende – for VG er dette komplisert, krevende og altoppslukende til tider. Når hele nasjonen har et utømmelig informasjonsbehov leverer VG fakta og nyhetssaker i et imponerende omfang og tempo. Her løper VG maraton over flere år med en kondis ingen annen redaksjon har. Journalistikk i verdensklasse!

 

Årets redaksjonelle event

Vårt Land – «Salmedugnad»

Så enkelt og så genialt – og rett på merket for målgruppen. Inkluderende, samlende og en umiddelbar fellesskapsfølelse selv om alle må sitte hver for seg. Dette er nært, varmt, raust og støttende i en tid hvor usikkerheten og frykten råder. Når langt ut over egen målgruppe og samler folket rundt salmer. Kudos!

 

Årets reportasje web-TV

Aftenposten – «Skyggen har også farge»

Gripende, visuell og utradisjonell historiefortelling med virkningsfull musikkbruk. Brutalt, sårt og ærlig om pandemiens virkning på de vi hører lite om. Historiene fortelles sobert og med verdighet, og viser en skyggeside som gis farge av rause og varme hjelpere. Videojournalistikk av ypperste klasse!

 

Årets digitale historie

Excellence: Bergens Tidende – «Kvar er det utrygt å sykle?»

Spot on på målgruppen, og rett i kjernen av oppdraget til avisa. Dette er nyttejournalistikk av beste kvalitet. Fortalt på mesterlig vis i en nydelig digital spesial. Imponerende arbeid som det er lekende lett å navigere i.  

 

Vinner: NRK – «Slik blir klimaet der du bor»

Enorm research som fanger det store bildet og samtidig gjøre det hele ekstremt lokalt. Meget konkret, lesbart og forståelig om et tema som for mange virker uoversiktlig. Dette er sømløst fortalt og viser vei i digital historiefortelling. Et gedigent faktamateriale presentert lekkert og lettfattelig for brukeren. Endelig forstår massene konsekvensene av klimakrisen.

 

Årets lokale nyhetsnettsted

Nordstrands Blad

Med en liten redaksjon og få ressurser har nettstedet på rekordtid tatt grep og bygget seg opp til å bli en real kraft i lokalsamfunnet. Ikke bare satser de friskt for å fremsnakke eget dekningsområde, de graver også frem store og tunge saker om pandemiens konsekvenser for egne innbyggere. Med troverdighet, målrettet jobbing og glimt i øyet har Nordstrands Blad løftet seg til nye høyder og leverer årets beste lokale nyhetsnettsted.

 

Årets nasjonale nyhetsnettsted

VG

Når krisen rammer en hel verden og en hel nasjon viser VG sin enorme kraft og totale dominans som nordmenns foretrukne nyhetsnettsted. De baner vei journalistisk og er ledende i koronadekningen i Norge. De lager nyhetstjenester folk ikke visste at de trengte, og driver både informasjonsflyten og nyhetsbildet når uvissheten og nyhetshungeren er som verst. I tillegg presterer de å grave frem en rekke andre saker som forandrer samfunnet, utvikler nye måter å presentere nyheter på i alle kanaler og gir også brukerne pusterom i hverdagen med humor og glimt i øyet. Årets nasjonale nyhetsnettsted er et lokomotiv som fosser fremover og viser vei for andre redaksjoner.

 

Årets nisjenettsted

Morgenbladet

På kort tid har papirbaserte Morgenbladet klart å skape et drivende godt nisjenettsted. Tross en ekstremt krevende inngang til skiftet av digitalstrategi, har avisa klart å snu seg rundt og leverer imponerende resultater i løpet av det første året. Med fokus på sitt eget kjerneområde – å dyrke langsomheten, ettertenksomheten og grundigheten, har de klart å få leserne med seg på digitale flater. Dette er mildt sagt imponerende!

 

Årets programserie web-TV

Excellence: Aftenposten – «I ruinene av den islamske staten»

Unikt innblikk i en av verdens mest fryktede regimer og resultatene av statens fall. Nært og vondt på samme tid. Journalistene viser en medmenneskelighet og respekt for ofrene som gir serien en egen dimensjon. Viktig dokumentasjon av hvordan barn av norske IS-krigere lever.

 

Vinner: NRK – «Førstegangstjenesten»

Endelig en hel serie fra dette fantastiske universet! Dette er underholdende på alle plan, og Flesvig er i en egen liga når det kommer til karaktergalleri. Manuset har alt og castingen er imponerende! Når halve befolkningen sitter og venter på at episodene skal slippes skjønner man hvor stort dette er. Ikke bare er dette en brilliant TV-serie – den definerer også språk og uttrykk for en hel nasjon. Snakk om å ta publikum med storm! KUDOS!

 

Årets aktualitetspodcast

Excellence: VG – «Krimpodden»

Fengslende, underholdene og opplysende på samme tid. Her løftes aktuelle saker og forklares for lytteren på en svært god og underholdende måte. Imponerende at man er så kjapp i analyser og forklaringer, at enkelte episoder oppleves dagsaktuelle samtidig som de har lang levetid.

 

Vinner: Aftenposten – «Aftenpodden»

Gjør nyheter og aktualiteter tilgjengelig og forståelig for folk flest. Godt lydbilde, god prioritering av saker, godt formidlet og med et smittende humør og glimt i øyet. Programlederne byr på seg selv og egne historier noe som gir podcasten en egen dimensjon. Løfter seg betydelig i 2020 med egen tirsdagsutgave om det amerikanske valget. Dette er opplysende, underholdende, inspirerende og inkluderende. Alle burde lytte til Aftenpodden for å bli litt klokere i hverdagen.

 

Årets underholdningspodcast

NRK – «Friminutt»

Udiskutabelt en av landets største podcastsuksesser. Snakk om å ta lyttere i alle aldre med storm! Overraskende og uforutsigbart, men resultatet er forutsigbart bra! Helt unik kjemi mellom de to i studio, og teamet vet å velge klipp som flyr i SoMe. Imponerende grep på en målgruppe alle sliter med å nå – unge og unge voksne. Et realt pusterom og friminutt i hverdagen som gjør livet litt lysere og mye mer morsomt. Dette er drops for øret og balsam for sjelen.

 

Årets nyskapning

Excellence: Amedia – +alt

Endelig en felles innlogging for lokaljournalistikk i Norge. Dette har brukerne ventet lenge på. Når pandemien treffer akselerer det digitale skiftet og Amedia girer opp innloggingsprosjektet +alt. Løsningen utgjør en betydelig merverdi både for kundene og den enkelte lokalavis, og for at god lokaljournalistikk når ut til enda flere mennesker over hele landet. Dette er rett og slett genialt!

 

Vinner: VG – Coronaspesialen

Årets nyskapning er årets viktigste journalistiske produkt. Når landet stenges ned og informasjonsbehovet er enormt, utvikles en tjeneste få visste at de trengte. Systematisk jobber redaksjonen og holder hodet kaldt og faktaene klare. Enorme mengder informasjon presenteres lettfattelig og tydelig, slik at ingen skal være i tvil om hvilke fakta eller regler som gjelder. Tjenesten blir fort dagens viktigste sjekkpunkt for hele befolkningen. Til tider har redaksjonen bedre kontroll på smittetallene enn norske myndigheter, og deres tall blir brukt som offisielle tall fra Norge internasjonalt. Her settes det en ny standard for faktaformidling, og tjenesten videreutvikles i et imponerende omfang og tempo. Dette er troverdig, ryddig, lettfattelig og samlende. Brukertallene er imponerende, og viser at folk går dit hvor de har tillit til at informasjonen er korrekt og forståelig. Tjenesten er utviklet fra hjemmekontor uten fysisk kontakt, og er et realt digitalt teamarbeid. Dette er den viktigste digitale samfunnstjenesten gjennom pandemien.

 

Årets magasin

Altså

Årets magasin er et bunnsolid journalistisk produkt, med en tydelig strategi for distribusjon av sitt innhold og å bygge et fellesskap. Det siste året har magasinet utviklet seg til å bli et helstøpt produkt med flere redaksjonelle ben å stå på. Dette er et tydelig prosjekt drevet av engasjement, gründerånd og et brennende ønske om å forandre verden. Det leveres estetikk og kvalitet i alle ledd, og de utfordrer magasinkonseptet i hver eneste utgave. Magasinet er bærekraftig både økonomisk og miljømessig, og setter sin stolthet i å løfte kvinner og feministiske verdier. De tar et tydelig standpunkt for et ekte, uretusjert og mangfoldig samfunn. Årets magasin er en motvekt og en forfriskende og viktig stemme i magasinfloraen.

 

Årets mediehus

VG

Årets mediehus er hardtarbeidende, nytenkende, leken og nysgjerrig. Kontinuerlig i læringsmodus, og deler raust av sine erfaringer og kunnskap. I 2020 har de løftet seg til nye høyder og utviklet både journalistikk, historiefortelling og produkter i et forrykende tempo, med en kvalitet og integritet som blir lagt merke til ut over landets grenser. Mediehuset har hatt en imponerende trafikkøkning, og har fra hjemmekontor utviklet journalistikk og tjenester som har blitt livsviktig og definert hverdagen til alle nordmenn. De har vært ledende i dekningen av pandemien – ingen journalistikk har vært viktigere, tydeligere og mer samlende det siste året. De har bidratt til smittevern og folkehelse, opplyst og beroliget. I tillegg har de levert flere store graveprosjekter, nye TV-serier, magasiner, bøker og podcaster. Årets mediehus representerer et enormt overskudd og innsatsvilje. Dette er en real lagseier – for det er til slutt folkene som avgjør – hvordan folka jobber sammen og hvordan laget blir ledet.