IRM spår annonsevekst på 8,6 prosent i 2022, men tror på negativ utvikling for 2023

Madeleine Thor, administrerende direktør i IRM.

2022 ser ut til å bli et meget godt år i reklamemarkedet. For første gang passerer det norske annonsemarkedet 25 milliarder kroner. Den totale veksten for 2022 ventes å bli 8,6 % i forhold til 2021. Tirsdag 13. september publiserte IRM den oppdaterte prognosen for 2022-2023.

- Veksten i annonsemarkedet er så langt veldig god i 2022, men den forventes gradvis å avta i løpet av året. Digitale medier gjør det bra, og noen tradisjonelle medier er fortsatt i ferd med å gjenvinne investeringer tapt under pandemien, sier Madeleine Thor, administrerende direktør i IRM.

I 2023 forventer imidlertid IRM at veksten vil avta for annonsemarkedet. Veksten ventes å bli 3,3 %, noe som vil bety en samlet reklameinvestering på 26,4 milliarder  kroner i 2023.

- Vi har senket forventningene for 2023. Vi så at utfallet for andre kvartal 2022 var i tråd med IRM-prognosen, og markedet er fortsatt sterkt. Men i løpet av sommeren har den økonomiske uroen intensivert seg. Og vi merker i våre samtaler med markedet at det er bekymring for markedsutviklingen neste år. Totalt har dette ført til en senking av utsiktene i 2023, sier Thor.

I prognosen beregner IRM også utviklingen av annonseinvesteringer justert for generell inflasjon. I faste priser ventes annonseinvesteringene å vise en negativ utvikling i 2023 og falle med -0,2 % sammenlignet med 2022.