Bidrag fra norske medier lyser opp ukrainske redaksjoner

Publisert

Her er lys og strøm i den ukrainske redaksjonen Kremenchuk gitt fra norsk mediebransje slik at de fortsatt kan holde den ukrainske befolkningen oppdatert.

Takket være powerbanks og solcellelamper fra Norge, kan ukrainske journalister jobbe selv under strømbrudd og krigsherjinger. Totalt har norsk mediebransje bidratt med donasjoner og gaver tilsvarende en verdi på drøye 42 millioner det siste året hvor krigen har pågått.

-Det har vært en helt fantastisk oppsluttning fra norske medier. Det siste året har donasjoner fra norge bidratt til å opprettholde medietilbudet i mange ukrainske byer, noe som har vært svært viktig for å holde befolkningen oppdatert og opplyst, sier adm. dir. i MBL Randi S. Øgrey.

Bidragene fra Norge har variert fra rene pengegaver til russisk trykkpresse, avispapir og til praktiske hjelpemidler som journalistene trenger i felt som powerbanks, skuddsikre vester mm. I tillegg er det tilrettelagt for opplegg som skal bidra til å løfte journalistikken som feks tilbud om gratis deltakelse på masterclass. Norske konsern som Schibsted, Polaris, Amedia, TV 2 og NHST har alle donert store bidrag, enkelte av dem i flere omganger.

-MBL bidrar med støtte både til WAN-IFRA og det ukrainske mediefondet som som vi i de nordiske medieorganisasjonene etablerte raskt etter at krigen brøt ut. Dette har resultert i både besøk av ukrainske journalister og redaktører i Norge, og ukentlig oppdateringer fra Ukrainske mediehus. MBLs hovedstyre har også besluttet å gi en million kroner over tre år for å sikre forutsigbarhet i støtten, sier hun.