Flere leser nyheter på mobilen

Publisert

Foto: Shutterstock

Mobiltelefonen er den digitale driveren for norske nettaviser. 72 prosent av besøkene til norske mediehus skjer nå via mobilen. TV 2 og Dagbladet har størst digital vekst i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med samme periode året før. Aftenposten er landets største papiravis og VG er fortsatt landets største mediehus. -Lesertallene bekrefter den solide og viktige posisjonen norsk journalistikk har i befolkningen. Bruken av norske medier er fortsatt høy, og viser at nordmenn er opptatt av å holde seg oppdatert i et skiftende verdensbilde og en usikker økonomisk situasjon, sier Randi S. Øgrey adm.dir. i MBL.

De ferske lesertallene fra Kantar viser økt bruk av digitale flater for norske nettsteder. Den totale digitale veksten er på 4 prosent og mobil som kanal går frem 6 prosent fra fjerde kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022. 81 prosent leste minst én avis digitalt eller på papir daglig i 2022. Samtidig fortsetter tilbakegangen for papiravisene, og lesing av avisenes papirutgaver går samlet sett tilbake med 6,4 prosent. Nisjeavisene har en tilbakegang på 1,9 prosent, likevel øker papirutgavene til Vårt Land og Finansavisen. Den totale dekningen på tvers av papir og digitalt er fortsatt høy, og 8 av 10 nordmenn leser en avis enten digitalt eller på papir hver dag. 1 av 3 leser en papiravis, mens 3 av 4 er innom en nettavis i løpet av en dag. 

VG er fremdeles det største nyhetsnettstedet med en daglig dekning på 2 millioner personer, etterfulgt av NRK med 1,5 millioner, Dagbladet med 1,4 millioner og TV 2 med 1,1 millioner. TV 2, Dagbladet og Nettavisen øker mest i perioden, med hhv. 170 000, 92 000 og 31 000 digitale lesere. Aftenposten er den største papiravisen med 264 000 lesere, etterfulgt av VG med 120 000 og Klassekampen med 109 000.

Annonsesamkjøringene vokser

Mediehusene tilbyr også ulike annonsesamkjøringer, som dekker store deler av det norske markedet. Schibsted står her for Norges største kommersielle samkjøring på tvers av digitalt og papir, og når daglig ut til over 3 millioner personer. Deretter følger DIAR, som er en felles digital samkjøring for Aller Media og Amedia, med en dekning på 2,6 millioner personer. I tillegg har både Amedia og Aller Media egne samkjøringer, med en daglig dekning på hhv. 2,3 og 2,2 millioner personer. Samkjøringen til Egmont øker mest det siste året, med 190 000 nye lesere på tvers av papir og digitalt.

-Lesertallsundersøkelsen rapporterer over 300 titler fra norske mediehus, noe som illustrerer styrken i det norske mediemangfoldet og de unike mulighetene annonsørene har for å nå ut til ulike målgrupper i en trygg kontekst, med høy tillit blant leserne, sier Øgrey.

Alle lesertall finner du på medietall.no og i Kantar Online.