Global undersøkelse om mangfold og inkludering går i felt

Publisert

Markedsførere globalt skal finne ut hva som skal til for å skape en mer inkluderende og mangfoldig bransje.

Den globale undersøkelsen Global DEI (Diversity, equity and inclusion) Census 2023 går i felt 15. mars. Den globale undersøkelsen er planlagt presentert under reklamefestivalen i Cannes i juni. Den norske delen av dette prosjektet vil legges frem over sommeren.

Undersøkelsen er initiert av WFA (World Federation of Advertisers) som har med seg flere andre globale organisasjoner i prosjektet.

Målet med undersøkelsen er å belyse tilstanden av mangfold og inkludering bransjen. Videre skal undersøkelsen avdekke sentrale DEI-spørsmål, muligheter og prioriterte områder for handling og atferdsendring. Til slutt skal undersøkelsen spore bransjens endring ved å sammenligne årets tall med Census DEI undersøkelsen fra 2012.

I Norge er ANFO som en del av WFA sentral i undersøkelsen. Som et bransjeinitiativ har vi selvsagt også med oss Kommunikasjonsforeningen, Kreativt Forum, Mediebedriftenes Landsforening, Mediebyråforeningen, INMA og Grafill. Dette er definitivt et bransjeinitiativ.

Her kan du svare på undersøkelsen.

Undersøkelsen ble gjort første gang i 2021. Globalt var 160 organisasjoner involvert for å fremskaffe et datagrunnlag fra 10 000 respondenter i 27 land. Den gang var ikke Norge med. Her kan du lese om studien og de viktigste funnene fra 2021. Les studien her.