Hentet inn unge frilansere via Instagram

Publisert

Ansvarlig redaktør iHarstad Morten Ingen Jensen. Foto: Veslemøy Rysstad.

iHarstad hadde en pangstart under pandemien og fortsetter å vokse. Av deres 3.350 abonnenter er 24 prosent under 40 år. Flere av frilanserne er under 20 år og søkte jobben via Instagram-annonse.

Da ansvarlig redaktør Morten Inge Jensen startet opp avisen sammen med Lars Richard Olsen var de opptatt av å hente inn yngre skribenter. Det løste seg først da de satset på Instagram-annonse hvor det kom inn fem skriveføre frilansere, den yngste en operativ 15-åring.

- Det er mulig vi måtte ha benyttet TikTok i dag for å få tilsvarende søknadsbunke. Brukervaner endrer seg fort, sier Jensen som i oktober opprettet Tik Tok -konto på vegne av avisen. Denne håndteres av yngre krefter, tre kvinner i alderen 19-25 år. Avisen satser også med Podcast om lokal fotball. Nå sysler redaktøren med tanker om å gi gratis-abonnement til alle elever på videregående i byen, hvis det lar seg gjøre rent praktisk.