Høringssvar til personvernkommisjonen

Publisert

- Det må tas grep for å sikre folks digitale personvern, men å utrede et generelt forbud mot målrettet annonsering er ikke svaret, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL. Organisasjonen har avgitt høringssvar til Personvernkommisjonens NOU 2022:11 Ditt personvern - vårt felles ansvar - Tid for en personvernpolitikk.

- Kommisjonen løfter viktige debatter som kan styrke folks digitale personvern. Vi deler kommisjonens bekymring rundt den betydelige innsamlingen og deling av folks personopplysninger til potensielt tusenvis av selskaper som skjer hver eneste dag. Derfor må særlig tech-gigantene ansvarliggjøres for å sikre folks digitale personvern, gjennom sterkere håndheving av regelverket og målretta tiltak, sier Øgrey.

MBL påpeker i høringsuttalelsen at personvern er grunnleggende for mediebransjen og avgjørende for å forvalte lesernes tillit, og at bransjen derfor har gått sammen om en felles personverntilnærming som går lengre enn det regelverket krever. Publisistene gjennomfører kontinuerlig omfattende revisjoner, både fra et teknisk og et juridisk perspektiv for å sikre at restriksjonene er en realitet

Kommisjonen har delt seg i spørsmålet om adferdsbasert markedsføring og et flertall ønsker å utrede om et generelt forbud mot dette er nødvendig. MBL støtter ikke dette, men støtter mindretallet.

- Det må tas grep for å bedre folks personvern og det er bra at personvernkommisjonen og EU nå foreslår reguleringer som mediebransjen i Norge lagt til grunn i flere år. Målrettet annonsering kan og må gjøres forsvarlig. Det som bør utredes videre er ikke et generelt forbud mot målrettet annonsering, men et forbud mot datainnsamlingen på tvers av internett, på en måte som brukerne ikke kan kontrollere eller forstå. Dette kan både bedre personvernet til norske og europeiske borgere, gi mindre makt til de globale teknologigigantene og et bedre finansieringsgrunnlag for fri og uavhengig journalistikk, sier Randi S. Øgrey.

MBL peker i høringsuttalelsen på at et generelt forbud mot målrettet annonsering vil ramme aktører som tar personvern på alvor hardt, kraftig svekke finansieringsgrunnlaget for fri og uavhengig journalistikk og styrke de globale gigantenes dominans.

MBL understreker også at dette er internasjonale problemer, som krever felles løsninger.

- Utfordringene knyttet til personvern og annonsering er globale, og aktørene man særlig ønsker å regulere befinner seg utenfor Norges grenser. Regelverksutvikling må skje på EU-nivå, ikke nasjonalt nivå. Skulle Norge forsøke på egenhånd, ville det ikke bare være problematisk EØS-rettslig, men det ville ramme mediene hardt og ytterligere styrke teknologigigantene, uten å løse personvernproblemet for norske borgere, avslutter Øgrey.

Les høringsuttalelsen her