Ny kompetanseveileder for mediebransjen lansert

Publisert

Foto: Daniel Haugerud

Norsk Journalistlag (NJ) og Mediebediftenes Landsforening (MBL) har sammen med Institutt for Journalistikk (IJ) utarbeidet en egen kompetanseveilderer for mediebransjen. Veilederen skal bidra til at bedrifter og tillitsvalgte skal kunne jobbe strategisk med kompetanse og kompetanseplaner på en enkel og lettfattelig måte. Veilederen ble presentert på et frokostmøte på Pressens hus i dag.

-Kompetente og oppdaterte medarbeidere er en forutsetning for å oppfylle samfunnsoppdraget og gi brukerne god journalistikk i årene som kommer. Både arbeidsgivere og ansatte må derfor jobbe systematisk sammen om god kompetanseutvikling, sier Dag Idar Tryggestad, leder i NJ.

Veilederen gir en steg for steg oppskrift til hvordan redaksjonene kan jobbe godt med kompetanse og utvikling, og skal kunne brukes av både små og store redaksjoner i deres kompetansearbeid. 

-Mediebransjen står midt i en omfattende teknologisk utvikling, og partene er enige om at det er en forutsetning at bedriftene investerer i den enkelte medarbeiders kompetanse. Bedriftene skal legge til rette for og være pådriver for at hver enkelt ansatt skal være best mulig rustet til å møte denne utviklingen, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL.

 

Veilederen finnes nedlastbar på hjemmesidene til Institutt for Journalistikk.