Regjeringen lager strategi for styrket motstandskraft mot desinformasjon

Publisert

Kulturminister Lubna Jaffrey og MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey fra talerstolen under innspillsmøte om digital motstandskraft tidligere i vinter.

Kultur- og likestillingsdepartementet skal lage en strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon og ber om innspill.

- Mediemangfold gir motstandskraft. Det er positivt at regjeringen er tydelig på at svaret på utfordringen med desinformasjon ikke er å kneble ytringer, men å styrke den offentlige samtalen, sier Randi S. Øgrey, adm. direktør i Mediebedriftenes Landsforening.

Strategien skal i følge regjeringen blant annet adressere disse spørsmålene:

  • Hvordan regjeringen kan utvikle en mediepolitikk som bidrar til at mediene er i stand til å oppfylle sitt samfunnsoppdrag også i fremtiden.
  • Hvordan regjeringen kan bidra til å styrke den kritiske medieforståelsen i befolkningen, slik at folk blir i stand til å selv vurdere hvorvidt informasjon, bilder og video er troverdige.
  • Hvordan regjeringen kan sikre en kraftfull oppfølging av de store tek-selskapene og deres påvirkning på det norske ordskiftet.
  • Hvordan regjeringen kan bidra til mer kunnskap om hvordan desinformasjon spres i Norge og i hvilken grad det får konsekvenser for det norske ordskiftet.

- Vi er forventningsfulle til en forutsigbar og styrket mediepolitikk, men strategiarbeidet må ikke utsette viktige og åpenbare politiske grep, som f.eks. å igjen gjøre momsfritaket plattformnøytralt, avslutter Øgrey.

Regjeringen tar i mot innspill frem til 1. juli. MBL og andre aktører har gitt innspill tidligere i prosessen, men vil vurdere ytterligere innspill nå som det er klart at arbeidet skal munne ut i en strategi som skal fremlegges neste år.

MBLs innspill på et innspillsmøte tidligere i prosessen.

Lubna Jaffrey i Dagsavisen: Strategi mot digital motstandskraft skal være klar neste år