Store strukturelle endringer det siste tiåret

Publisert

23. februar presenterer IRM annonseutviklingen for fjerde kvartal 2023. I påvente av de endelige tallene for 2023, ser IRM tilbake på utviklingen i annonsemarkedet det siste tiåret.

Av: Madeleine Thor, administrerende direktør, IRM. 

Strukturelle krefter styrer den langsiktige utviklingen av annonsemarkedet. Det kan for eksempel dreie seg om nye løsninger som fører til fremvekst av nye medier, produktutvikling, nye konkurransevilkår eller endringer i lover og regler. Sett over den siste tiårsperioden viser utviklingen i annonsemarkedet hvordan digital annonsering har tatt andeler år etter år, og nå dominerer annonsørenes investeringer.

For ti år siden, utgjorde annonseinvesteringene i Norge 19,6 milliarder. Et flertall av investeringene, tilsvarende rundt 66 prosent, tilfalt da medier som ikke var digitale. I løpet av de siste ti årene har det strukturelle skiftet av investeringer mot digitale medier fortsatt. For seks år siden, i 2018, sto digitale medier for første gang for over halvparten av investeringene. Når IRM oppsummerer 2023 estimeres de digitale annonseinvesteringene til å utgjøre litt over 70 prosent.

Mye har skjedd de siste ti årene og noen ganger bør man ta et skritt tilbake og reflektere over utviklingen. I annonsemarkedet har det vært store strukturelle endringer, og vi har nå et annonselandskap som er fullstendig dominert av digital annonsering. 

IRM_0224.png