Totalopplaget går tilbake - regionavisene styrker seg

Publisert

Foto: Shutterstock

Totalopplaget for norske aviser går tilbake med 0,5 prosent, mens det digitale opplaget øker med 9,5 prosent. Regionavisene og de minste lokalavisene har opplagsvekst, mens alle andre kategorier går tilbake. Komplett har en større nedgang enn tidligere, med 14 prosent, og papiropplaget går tilbake med 16 prosent fra andre halvår 2022 til andre halvår 2023.

-Stadig flere nordmenn foretrekker å få med seg nyheter digitalt, det ser vi nå resultatene av. Den digitale transformasjonen pågår fortsatt for fullt hos de mindre lokalavisene, og flere ser ut til å lykkes godt med denne overgangen. Regionavisene styrker seg både med økt opplag og flere lesere i perioden. Tallene viser at lokaljournalistikken står sterkt, og at lokal- og regionavisene er en viktig del av nordmenns hverdag, sier Randi S. Øgrey, adm.dir. i MBL.

64 prosent av opplaget er heldigitalt, og det er registrert over 1,6 millioner digitale abonnement. De minste lokalavisene øker mest digitalt, med en digitalvekst på 21 prosent siden andre halvår av 2022. Åtte av ti opplagsenheter fra de nasjonale avisene er nå heldigitale. Hos regionavisene og de største lokalavisene er 2 av 3 abonnement kun digitale. Komplettabonnement utgjør 32 prosent av totalopplaget, mens 4 prosent er rent papiropplag. 

Det rapporteres opplag på 245 titler, noe som er et rekordstort antall, og totalopplaget er nå på nærmere 2,6 millioner. 40 prosent av de sammenlignbare titlene kan vise til vekst. Regionavisene har en opplagsvekst på 2,8 prosent og lokalavisene med under 4000 i opplag går frem med 1,3 prosent, mens alle andre kategorier går tilbake i perioden. 

-Nærmere 30 titler har redusert antall papirutgaver det siste året, og avisene har flyttet enda mer av den journalistiske kraften over på nett. Den digitale veksten veier dessverre ikke helt opp for tilbakegangen på papir og komplett, noe som gjør at mange av mediehusene fortsatt står i krevende tider, sier Øgrey. 

Blant de nasjonale titlene er det VG+ som har størst vekst, mens Dagbladet Pluss holder opplaget stabilt. Fædrelandsvennen øker mest av regionavisene etterfulgt av Adresseavisen, og blant nisjeavisene øker Dagens Næringsliv mest, etterfulgt av Dagen. Akersposten og Nordre Aker Budstikke øker mest av lokalavisene. 

Norges 10 største aviser i opplag:

  1. VG* 307 000
  2. Aftenposten 249 000
  3. Dagbladet** 108 000
  4. Dagens Næringsliv 98 000
  5. Bergens Tidende 89 000
  6. Adresseavisen 79 000
  7. Stavanger Aftenblad 64 000
  8. Fædrelandsvennen 41 000
  9. Klassekampen 34 000
  10. Romerikes Blad 32 000

*I tallene for VG inngår opplagstall både for VG (32 900) og VG + (273 900).

**I tallene for Dagbladet inngår opplagstall både for Dagbladet (22 900) og Dagbladet Pluss (85 000).

Fortsatt tilbakegang for magasinene

Totalopplaget for norske magasiner går tilbake med 8 prosent fra 2022 til 2023, og var i 2023 på 886 000. Det rapporteres opplag på 36 titler, og det ble solgt 28 millioner blader i 2023. 

Alle kategorier går tilbake i perioden. Voksen kvinne, med et totalopplag på 286 000, er den største kategorien og utgjør ca. én tredjedel av magasinopplaget. Bolig og interiør er kategorien med flest titler og et opplag på til sammen 185 000, og Aktualitet og TV er tredje størst med 155 000 i opplag. Hjemmet er Norges største blad målt i opplag per utgivelse, etterfulgt av Se og Hør tirsdag, Vi over 60 og Familien. 

Fire magasiner øker opplaget fra 2022 til 2023, mens resterende går tilbake. Vi over 60 øker mest, etterfulgt av Dine Penger og Jeger. 

Fra andre halvår 2023 rapporteres også digitale magasintitler i opplaget, og titler som KK Pluss med et opplag på 5 500 og Se og Hør Pluss med 2 600, rapporterer opplag for første gang. 

Norges 10 største magasiner:

  1. Hjemmet 106 000
  2. Se og Hør Tirsdag 81 000
  3. Vi over 60 57 000
  4. Familien 56 000
  5. Norsk Ukeblad 36 000
  6. Vakre Hjem og Interiør 35 000
  7. Her og Nå 33 000
  8. Lev Landlig 32 000
  9. Allers 31 000
  10. Hytteliv 29 000  

 

Last ned opplagstall for aviser her

Last ned opplagstall for magasiner her

Last ned opplagspresentasjonen her