Annonseinntekter på historisk lavt nivå

Publisert

- Regjeringen må følge opp alle rapportene og strategiene med konkrete tiltak, og ikke minst finansiering, sier Randi S. Øgrey. Foto: Caroline Roka.

- Det er viktigere enn noen gang med et sterkt mediemangfold som leverer kvalitetssikret informasjon. Det bygger tillit og styrker samfunnets motstandskraft. Derfor er det bekymringsfullt at bransjen generelt har lav lønnsomhet. Mediehusene er gode til å tilpasse kostnadene, men inntektene øker ikke nok for bransjen samlet, sier MBLs adm.dir. Randi S. Øgrey.

Medietilsynets rapport Økonomien i norske aviser 2020–2024 viser at selv om bransjens driftsmargin i 2024 ble bedret i forhold til 2023, var fjoråret ett av årene med svakest lønnsomhet de siste ti årene. Brukerinntektene har hatt noe vekst, men det kompenserer ikke for fallet i annonseinntekter som nå er på et historisk lavt nivå.

- Mediehusene fortsetter å investere i teknologi og produktutvikling, noe som er helt nødvendig for å få nye brukere. Som Medietilsynet peker på i rapporten er det nødvendig at momsfritaket gjøres plattformnøytralt, slik at lyd og levende bilder behandles avgiftsmessig likt med tekst og stillbilder. Noe annet er hemmende på innovasjon og utvikling av nyhetsformater som yngre brukere forventer, sier Øgrey.

Rapporten dokumenterer at driftsøkonomien er utfordrende, og peker på at det neppe blir lettere framover.

- Regjeringen må følge opp alle rapportene og strategiene med konkrete tiltak, og ikke minst finansiering, sier Øgrey.