Bakteppet er en utvikling hvor stadig flere av oss henter nyheter og informasjon fra sosiale medier. Selv om også unge er interessert i nyheter, er det et stort behov for større bevissthet om hvor nyhetene kommer fra og hvorfor det er viktig.
- Troverdig og sannhetssøkende journalistikk er viktigere enn noen gang. De redaktørstyrte medienes oppdrag er å sjekke fakta, drive kildekritikk og la ulike stemmer slippe til. Vi ønsker gjennom en humørfylt kampanje å vise frem hvorfor det er viktig, sier generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund.
Det er Norsk Presseforbund som er initiativtaker til kampanjen. Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag, Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen står også bak. Kampanjen har fått støtte fra Amediastiftelsen og Kopinor.
Kampanjen
Gjennom filmer, radiospoter og annonser følger vi et ungt par som har fått seg hund. Men er det noe som ikke helt stemmer med «hunden»? Filmene er eksempler på hvordan desinformasjon fungerer. Du kan bli overbevist når noen du stoler på, insisterer på at noe som er usant faktisk er sant. Selv med de beste intensjoner, kan du dermed spre videre informasjon som ikke er sann.
For det er lett å bli lurt. Og lurt å være litt kritisk.
Les også kronikken signert Elin Floberghagen i Ytring: Vær litt kritisk