Bransjekampanje for redaktørstyrte medier lanseres 1. september

Publisert

Denne høsten går hele den norske mediebransjen sammen om en felles kampanje for å styrke unges tillit til redaktørstyrte medier. Kampanjen, som er initiert av Norsk Presseforbund, er rettet mot unge voksne og skal tydeliggjøre det som gjør redaktørstyrte medier troverdige. Målgruppen er unge voksne, og hovedbudskapet er viktigheten av faktasjekk og en samlet mediebransje som stiller seg bak innholdet.

Fra 1. september vil alle redaktørstyrte medier få tilbud om å publisere kampanjematerialet på sine egne annonseflater. Kampanjeperioden varer i inntil tre måneder. Mer informasjon om formater og praktisk distribusjon kommer i august.

Filmer, displayannonser og lydkutt

Produksjonen av kampanjematerialet startet denne uken og det lages filmer og lydkutt til podkast og radio. Materialet skal kunne brukes på medienes nettsider og sosiale medie-plattformer, samt tv- og radiokanaler. Det er også mulig at det vil bli laget materiale i annonseformat, men det er ikke ferdig prøvd og diskutert.

I tillegg vil det bli skrevet et utkast til tekst som mediene kan bruke til eventuell redaksjonell omtale om bakgrunn og formål med kampanjen. Formatene som tilbys vil bli innenfor bransjestandard.

Innholdet i kampanjen er humorbasert, og tematikken og karakterene skal være gjenkjennelige på tvers av plattformene de er laget for. Sluttpoenget i alle filmer og lydkutt er viktigheten av faktasjekk og at en samlet mediebransje står bak kampanjen. NRK har fått ansvar for produksjonen av kampanjen og har stilt ressurser til disposisjon for ideutvikling og gjennomføring. Alt materiale skal være ferdig i august.

Ideen til kampanjen er forankret med styringsgruppen, som er satt sammen av bransjeorganisasjonene. Styringsgruppen består av:

  • Elin Floberghagen – Norsk Presseforbund
  • Solveig Husøy – Norsk redaktørforening
  • Kaja Linde, Norsk journalistlag
  • Per Brikt Olsen, Fagpressen
  • Veslemøy Rysstad - Mediebedriftenes landsforening

Prosjektet har et budsjett på rundt 1,5 millioner kroner og er finansiert av Amediastiftelsen, Kopinor og bransjeorganisasjonene.

Vi oppfordrer alle redaktørstyrte medier til å bruke sine flater aktivt i kampanjeperioden. Vi lykkes best med en slik kampanje om mediene står sammen bak budskapet.

Har du spørsmål om kampanjen, ta kontakt:
Elin Floberghagen (elin@presse.no) eller prosjektleder Erik Skarrud (erik.skarrud@nrk.no).