MBLs Markedsdag 27. november - her er programmet

Publisert

Temaene for årets konferanse er unge mediebrukere, brukerbetaling og annonse, og vi presenterer ferske resultater fra årets undersøkelse av “Betaling for nyheter”. Arrangementet er åpent for alle, og gratis for alle som jobber i MBLs medlemsbedrifter, ta med deg kollegaer for faglig påfyll og en inspirerende dag på Pressens hus. Se hele programmet her.

Program MBLs markedsdag

Del 1 - Det store bildet

10.00 Velkommen
Randi S. Øgrey adm. dir MBL

10.05 Slik ser verden ut nå
Bente Klemetsdal, EVP & CCO, Aller Media Nordic

Del 2 - Brukerbetaling

10.25 Betaling for nyheter 2025
Bente Håvimb, Innsikts- og analyseansvarlig MBL 

10.45 Panelsamtale om funnene i rapporten
Ingrid Skogrand, Konserndirektør nyhetsmedier Amedia, Jostein Larsen Østring, Utviklingsredaktør Aftenposten og Ida Falck Olsen, Nettsjef TV 2.

11.05 PAUSE

Del 3 - Unge mediebrukere

11.15 Fredrikstad Blad - unge innloggede og ung take over
Rene Svendsen, ansvarlig redaktør Fredrikstad Blad

11.30 Panelsamtale med Snapchat og TikTok - Sosiale medier og nyhetsformidling
Samtale med Steffen Rabben, Nordisk salgssjef Snapchat og Kjartan Sverdrup Dall-Larsen, Government Relations and Public Policy Manager for TikTok Norway. Moderator: Bente Kalsnes 

11.45 Aftenposten VINK
Ellen Eriksen, VINK

12.00 LUNSJ

Del 4 - Annonse

12.45 Hva blir viktig for annonsørene i nær framtid? ANFOs nye leder gir oss sitt blikk på bransjen
Aina Lemoen Lunde, Administrerende direktør ANFO

13.00 Nordmenns økonomi i endring – hvordan ser vi på egen økonomi nå, og hva planlegger vi fremover?
Karoline Wee, Markedsanalytiker Aller Media

13.15 Consent or Pay - hva er greia?
Petra Wikström, Director Public Policy and Communication Schibsted

13.30 Kapero - Hvilken verdi gir Google søk
Peter Lundberg, Co-founder og Staffan Berg, Senior Consultant Kapero

13.45 Hvorfor stopper de ikke svindelannonsene?
Marius Karlsen, daglig leder Helt Digital

14.00 VG: Slik trykker vi penger - innovasjon og produktutvikling i print
Linn Marie Bratvold, magasinsjef VG og Morten Wickstrøm, leder innovasjon og marked VG

14.15 Dyppet i Lano Gullvinner i Medieprisen 2025
Hvordan forvandler man et lavinteresseprodukt til popkultur? Orkla Home & Personal Care, Schibsted og OMD viser hvordan de vant gull for kampanjen «Dyppet i Lano» – en 360-graders satsing som tok håndsåpe fra baderomshylla til scenen på VG-Lista. Kristin Reisegg (Orkla Home & Personal Care) og Josephine Messa (Schibsted ASA)

14.30 Lærepunkter fra Alliance Optikk i Amedia
Benedikte Aamodt, Strategisk Rådgiver Amedia Innholdsbyrå

14.45 Fremtidens mediekjøp – Slik endres rollene, teknologien og verdikjeden
Stian Jansen, styreleder Mediebyråforeningen

15.00 SLUTT

Arrangementet er gratis for alle ansatte i MBLs medlemsbedrifter. Dersom du ikke kan delta fysisk på Pressens hus, kan du bestille digital tilgang til konferansen.

Meld deg på her https://event.checkin.no/175394/mbls-markedsdag-2025