Medietilsynet anbefaler gjeninnføring av plattformøytralt mva-fritak

Publisert

-Nå har kulturministeren fått kunnskapsgrunnlaget hun har etterlyst. Regjeringen har gang på gang understreket medienes viktige rolle, og utredningen gir et godt grunnlag for å løse saken. Medieøkonomien er under sterkt press, situasjonen er alvorlig og konkurransen er global. Vi forventer at kulturministeren kommer med et tydelig signal i RNB og et konkret forslag i statsbudsjettet for 2026, sier adm.dir. Randi S. Øgrey i MBL.

Utredningen fra Oslo Economics og Medietilsynets vurdering peker på at avviklingen av det plattformnøytrale momsfritaket påvirker innovasjon innenfor lyd og levende bilder negativt, med et dårligere nyhetstilbud og svekket økonomi for de redaktørstyrte mediene som resultat. Medietilsynet fremhever at svekkede redaktørstyrte medier vil ha vanskeligere for å fylle sin rolle i demokratiet, gi befolkningen, inkludert de unge, et relevant og attraktivt nyhetstilbud og bygge motstandskraft i befolkningen mot spredning av desinformasjon.

Siden intervjuene til denne rapporten ble gjort i fjor høst er økonomien for mediene ytterligere forverret, noe som gjør at grunnlaget for utredningen er endret. Foreløpige tall fra MBL viser at avisene hadde et samlet fall i annonseinntektene på rundt 8 prosent i 2024. For bransjen betyr det anslagsvis 350 millioner i lavere inntekter. 

Slik momslovgivningen fungerer i dag, etter at fritaket for elektroniske nyhetstjenester ble fjernet i 2023, hemmes innovasjon og det blir vanskeligere å tilpasse seg nye formater – de formatene som i økende grad treffer dagens og morgendagens mediebrukere.  

-Journalistikk er et fellesgode med en allmenn verdi for samfunnet utover verdien journalistikken har for den enkelte mediebruker. Et marked overlatt til seg selv vil produsere mindre journalistikk enn det som er optimalt for samfunnet, noe som begrunner de ulike mediestøtteordningene, inkludert merverdiavgiftsfritaket, som skal fremme mediemangfold og journalistisk produksjon. På denne bakgrunnen anbefaler Medietilsynet at nyheter publisert som tekst, lyd og levende bilde, avgiftsmessig likebehandles, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

-Hvis vi ønsker at norske medier skal klare å stå imot konkurransen fra globale teknologigiganter, må de ha muligheten til å nå folk med journalistikk på alle plattformer, uten å risikere moms. Dette er ikke minst viktig for å sikre at journalistikken også når ut til de yngre generasjonene. Derfor trenger vi et momsregelverk som ser fremover og behandler alle plattformer likt, sier Øgrey.  

Rapporten: Redaktørstyrte mediers økonomiske situasjon og framtidsutsikter

 

Les også: Medietilsynet: Merverdiavgiftsfritak må være uavhengig av plattform