NHO-rapport om norsk konkurransekraft: Redaktørstyrte medier må sikres tilstrekkelig økonomi

Inspirert av EUs Draghi-rapport har NHO utarbeidet en analyse av Norges konkurransekraft. Den peker på hvor Norge står i dag – og hva som kreves fremover.
Inspirert av EUs Draghi-rapport har NHO utarbeidet en analyse av Norges konkurransekraft. Den peker på hvor Norge står i dag – og hva som kreves fremover.
Den ferske rapporten har konkrete forslag til hvordan Norge kan utvikle et mer konkurransedyktig og fremtidsrettet næringsliv, som et fundament for trygge lokalsamfunn, økonomisk vekst, velferd og bærekraftig utvikling.
NHO peker på at vi står ved et veiskille. Uro, uforutsigbarhet og sviktende fremtidstro preger både økonomi og politikk – nasjonalt og globalt.
Rapporten om redaktørstyrte medier
Rapporten peker også på at Norge er utsatt for økende desinformasjon og påvirkningsoperasjoner med mål om å svekke tilliten i samfunnet, særlig gjennom sosiale medier og andre digitale plattformer. Her fremholdes redaktørstyrte medier betydning:
«Et mangfold av frie og uavhengige redaktørstyrte medier, med høy tillit og høy bruk, sikrer et velfungerende demokrati, tillit til demokratiet og mellom innbyggerne, gir samfunnet motstandsdyktighet mot desinformasjon og påvirkningsoperasjoner og holder befolkningen informert også under kriser. Utviklingen rundt oss har gjort dette viktigere enn før. Samtidig er de redaktørstyrte medienes samfunnsrolle under press. Digitalisering og konkurranse fra globale aktører utfordrer inntjeningen og dermed grunnlaget for å kunne levere gode tjenester. I tillegg er det en utfordring at unge bruker andre plattformer for sitt mediekonsum.»
Forslag til tiltak
Rapporten anbefaler at innsatsen for å forebygge misinformasjon og desinformasjon må styrkes. Tiltak er tettere samarbeid mellom myndigheter, næringsliv og sivilsamfunn, mer aktiv bruk av avanserte teknologiske løsninger for å avdekke og håndtere desinformasjon og større grad av bevisstgjøring og veiledning til folk og bedrifter om hvordan man kan beskytte seg. Konkret foreslås at «Redaktørstyrte medier må sikres tilstrekkelig økonomi til å ivareta sin rolle som formidler av faglig fundert, kritisk og uavhengig informasjon.»
Behovet for fornyelse og omstilling står sentralt for næringslivet, også for mediene. Dersom vi skal klare å nå unge med norske nyheter, må vi ha produkter som møter deres forventninger og krav. Det krever kontinuerlig innovasjon. Det plattformnøytrale momsfritaket, som ble fjernet uten konsekvensanalyse, må gjeninnføres slik at mediehusene kan drive nødvendig innovasjon og utvikle nye, fremtidsrettede produkter. Det er det viktigste mediepolitiske grepet for å styrke redaktørstyrte medier.