Av: Benten Håvimb, innsikts- og analyseansvarlig MBL.
Fra 7. til 25. juli er det fellesferie i Norge og store deler av befolkningen reiser bort. Ifølge den årlige rapporten Virke Reisepuls planlegger 6 av 10 nordmenn i år å ha sommerferie, og over halvparten av disse legger ferien til utlandet. Selv om nordmenn er i feriemodus, vil vi lese nyheter og norske redaktørstyrte medier opplever et markant oppsving i internasjonal trafikk i denne perioden. I juli 2024 utgjorde trafikken fra utenlandske IP-adresser 18 prosent, en markant økning sett i forhold til snittet for første kvartal, på 11,4 prosent. Dette handler ikke om økt interesse fra utlandet, men om nordmenn som holder seg oppdatert, uansett hvor i verden de befinner seg.
Folk tar med seg nyhetsvanene sine på ferie og den internasjonale trafikken kompenserer i stor grad for nedgang i besøk fra norske IP-adresser i fellesferien. Det er et tydelig signal om at troverdige, redaktørstyrte medier spiller en viktig rolle også i sommermånedene.
Dette kan også være nyttig innsikt for annonsørene. Over 3,4 millioner nordmenn leser daglig innhold fra norske nyhetsnettsteder bare i Norge, og når nordmenn leser nyheter på stranda i Spania, hytta i Sverige eller på kafé i Italia, gjør de det fortsatt i en trygg mediekontekst. Denne lojaliteten viser at redaktørstyrte medier har en unik posisjon, noe som gir annonsørene en mulighet til å nå publikum i medier med høy tillit og kvalitetssikret innhold – hele året.