“Ny kollega” - Et konkret verktøy for økt mangfold

Publisert

“Ny kollega” kommer til Norge. Prosjektet gir redaksjoner mulighet til å bygge flerkulturelt mangfold og har hatt stor suksess i Sverige. Institutt for journalistikk (IJ) og MBL lanserer i 2026 pilotprosjektet Ny kollega i Norge, basert på et dokumentert vellykket program fra Sverige. Satsingen gir journalister med flerkulturell bakgrunn en vei inn i norsk mediebransje, og redaksjoner får tilgang på nye perspektiver, erfaringer og språkkompetanse.

Nylig avdekket en fersk rapport fra Fritt Ord og Retriever skjevheter i hvem som slipper til i samfunnsdebatten. Menn med nordiske navn dominerer både som kilder og journalister i norske medier. Personer med utenlandske navn slipper sjeldnere til både som intervjuobjekter og artikkelforfattere. 

- Timingen er god når vi sammen med bransjen kan teste en konkret modell som har stor suksess i Sverige. Det er nå en felles forståelse av at mangfold ikke er pynt, men en forutsetning for god journalistikk. Prosjektet Ny kollega gir journalister med flerkulturell bakgrunn en reell mulighet til å bidra, og norske redaksjoner får bedre representasjon i journalistikken og økt kompetanse på kjøpet, sier IJ-leder Siri Skaalmo. 

Prosjektet tar for seg rekruttering og opptrening av journalister med ulike bakgrunner slik at de kan gå rett inn i norske redaksjoner. NRK har i en årrekke hatt et lignende prosjekt, NRK Flere. Også her med solide resultater og økt mangfold i NRK. 

En viktig del av Ny kollega-prosjektet er at mediebransjen åpner opp for praksisplasser.  

- Mangfold i redaksjonene har vært et uttalt mål i bransjen lenge. Nå har vi en unik anledning til å gjøre ord til handling – i fellesskap. Vi inviterer nå mediebransjen til å delta i dette unike prosjektet. Vi trenger flere stemmer og erfaringer inn i redaksjonene, og Ny kollega gir både struktur og kvalitetssikring til dette arbeidet. Nå håper vi at mange konsern og redaksjoner blir med, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Ny kollega ble etablert i Sverige av utdanningsinstitusjonen Fojo, med SVT, Bonnier News, Schibsted, Stampen Media og Sveriges Radio som partnere. 

I Norge er dette et pilotprosjekt i regi av Institutt for journalistikk (IJ), i samarbeid med  Mediebedriftenes landsforening (MBL) og norske medieaktører.

IJ er ansvarlig for den faglige delen av programmet, en undervisningsdel som lages over samme lest som IJs START-program. Deltakerne får et kunnskapsløft innen norsk presseetikk, journalistikk og redaksjonskultur. Faglige samlinger forbereder deltakerne til sin praksisperiode i norske medier. I Sverige har svært mange endt opp med faste jobber.  

Nordisk ministerråd støtter prosjektet økonomisk, noe som gir mulighet for effektiv bygging av mangfold og mangfoldskompetanse i norske redaksjoner. 

-Av alt det vanskelige mediene står i, er dette ganske lett å gjøre noe med. Vi er allerede i dialog med flere mediehus, og gleder oss til å snakke med flere interesserte, sier Skaalmo. 

Ønsker ditt mediehus å delta i "Ny kollega" ta kontakt med Trine Ohrberg i MBL.